Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eco-moe? Het begint net!

Steeds meer mensen zijn een beetje 'eco-moe' en zeggen dat het allemaal wel meevalt met de klimaatveranderingen. De crisis is daar mede debet aan. Toch wordt een duurzame levenswijze steeds gewoner, zegt trendwatcher en MT-columnist Carl Rohde. Eco is here to stay.

“Kijk mij eens lekker politiek incorrect durven wezen.” Zo vrolijkpesterig wordt de groeiende ‘eco-moe’trend vaak gepresenteerd. Steeds meer mensen zeggen de buik vol te hebben van de eco-trend of huilen mee met de klimaatsceptici, die zeggen dat het allemaal wel meevalt met de door mensenhand veroorzaakte opwarming van de aarde. Lekker brutaal misschien. Maar slaat het ook ergens op? Dat valt te bezien. Natuurlijk, het ís recessietijd en consumenten ­neigen er dan snel naar de eigen portemonnee te laten prevaleren boven onnodige eco-franje. Toch blijkt dat vrijwel iedereen die nu zegt af te zien van eco-voeding, aangeeft weer terug te veren zodra geld en tanende recessie dat toelaten. Eco is blijkbaar in ons collectieve DNA aan het verankeren, ook al gaat er nu een ongunstige economie overheen. Eco gaat door. En met goede redenen.

Leren van de banken

Als er één les is die de falende banken ons hebben geleerd, is het dat je beter kunt leven van de rente op je kapitaal dan dat je de hoofdsom opsoupeert. Toch doen we dat niet in onze omgang met de aarde.

We wéten dat minerale, fossiele en organische hulpbronnen opraken of in elk geval steeds moeilijker te winnen worden. Maar: we pareren de problemen met een na-ons-de-zondvloed-mentaliteit. Of met: ‘de technologie zal het wel oplossen.’ En anders Den Haag wel. Maar sinds wanneer komt Den Haag met oplossingen?

Als de aarde ons natuurlijk kapitaal is, dan leven we nu niet van de rente, maar van de hoofdsom. Het is daarom de hoogste tijd dat we overstappen van een lineaire economie naar een circulaire. In de lineraire economie delven we grondstoffen, maken we producten en deponeren we die na gebruik op afvalbelten. We behandelen de planeet als oneindige bron en als oneindig vuilnisvat. Maar dat is de aarde natuurlijk niet. Veel grondstoffen raken uitgeput, zeker nu opkomende economieën ze ook willen: van zilver tot cement, van katoen tot koper.

Resilience management

Gelukkig zijn er ongelooflijke voorraden van al die grondstoffen aanwezig: en wel in de producten die nú in omloop zijn. Die moeten we dus niet naar de vuilnisbelt brengen, die moeten we terugwinnen. Ze worden steeds meer geld waard. De immense grondstofstromen die naar de urbane gebieden van deze wereld stromen moeten circulair worden. Resilience management, heet dat, met een mooi woord.

Een avantgarde van bedrijven is al circulair bezig. Philips bouwt de nieuwe Senseo bijvoorbeeld volledig recyclebaar: voor de volgende generatie hoeven ze zo geen nieuwe grondstoffen in te kopen, omdat alles wordt teruggewonnen. Dat levert voordeel op: publicitair, financieel en moreel. Ander voorbeeld: Desso. Vroeger moest u maar zien hoe u na gebruik van uw oude tapijt afkwam. Tegenwoordigt ‘least’ u uw tapijt: het grondmateriaal blijft van Desso. Slim, want dat materiaal wordt steeds meer waard en wordt zo steeds effectiever ingezet voor de volgende generatie tapijten. En passant onderhoudt Desso een langduriger en levendiger relatie met de klant.

De winst van morgen

Ahrend maakt dezelfde transitie. Ooit verkocht het bedrijf kantoormeubilair. Nu ’least’ het kantooromgevingen en regelt het de recycling. Van Gansewinkel ziet ons afval primair als nieuwe grondstoffen die steeds meer waard worden. Het afvalbedrijf haalt het dan ook graag op.
Autofabrikanten zijn nog niet zo ver. Maar waarom zouden zij hun productieproces niet zo kunnen inrichten dat de auto die nu van de band rijdt de grondstof vormt voor een volgende productiecyclus?

Kortom: in eco zit de winst van morgen. Je hebt er alleen optimisme, durf en verantwoordelijkheidsbesef voor nodig. Eco-moe is moreel, publicitair en financieel contraproductief.

Stel uzelf dus de vraag: wat bent u liever? Deel van de oplossing of deel van het probleem?

Dr. Carl C. Rohde leidt scienceofthetime.com, een wereldwijd netwerk van markt- en trendonderzoekers. De lector bij Fontys Hogescholen is Trendwatcher of the Year.

> De columns van Carl Rohde 


Op MT.nl/columns vindt u de bijdragen van alle MT-columnisten: