Retail is een spel van hoge volumes en smalle marges. De nieuwe Ahold-ceo Dick Boer moet op dit punt alle zeilen bijzetten. Hij wordt daarbij niet bepaald geholpen door de economische omstandigheden. Inkoop van eigen aandelen lijkt dan een doekje voor het bloeden.
Wist Ahold in het eerste kwartaal de magere prestaties in Nederland nog te compenseren met winstgroei in de Verenigde Staten, in kwartaal twee stond de business aan beide kanten van de oceaan onder druk. Wel wist het concern haar marktaandeel zowel in Nederland (35 procent van de omzet) als in de Verenigde Staten (59 procent van de omzet) te vergroten.
Ahold boekte in het tweede kwartaal een netto-omzet van 6,9 miljard euro, 3,5 procent minder dan vorig jaar. Gecorrigeerd voor valuta-effecten (vooral de zwakke dollar) is er wel een omzetgroei van 4,7 procent. Ondanks deze toename en allerlei kostenbesparende maatregelen zakte de onderliggende operationele retailmarge in het tweede kwartaal van 5,2 procent naar 4,6 procent. In de VS zakte de onderliggende marge met liefst 70 basispunten van 4,8 procent naar 4,1 procent.
Promotionele actie
De vele promotionele acties gaan duidelijk ten koste van de winstgevendheid en zijn ook niet echt bevorderlijk gebleken voor de omzetontwikkeling. In Nederland heeft Ahold het ook zwaar. Er is nog wel sprake van omzetgroei, maar vooral promotiegericht. De onderliggende operationele marge bedroeg 6,2 procent, flink lager dan de 6,8 procent van een jaar geleden.
De consument is zeer prijsbewust aan het winkelen en gezien de economie in Europa en de VS wordt dat de komende tijd niet beter. Zeker in deze tijden van stijgende grondstofprijzen zorgt dat voor extra margedruk.
Het is dan ook opmerkelijk dat het bestuur heeft besloten het aandelen-inkoopprogramma van 1 miljard euro versneld uit te voeren. Dit programma zal nu worden afgerond in maart 2012, binnen twaalf maanden dus, in plaats van de eerder geplande achttien maanden. Opmerkelijk, omdat de vrije kasstroom in kwartaal twee met 226 miljoen euro terugliep tot slechts 35 miljoen euro. Een doekje voor het bloeden kortom, waar beleggers vooralsnog dan ook terecht niet van onder de indruk lijken.
MT-columnist Jan Maarten Slagter volgt als directeur van de VEB de ontwikkelingen van beursgenoteerd Nederland op de voet. Hij stelt niet alleen misstanden aan de kaak, maar schrijft ook over het sentiment in het bedrijfsleven.
Lees ook:
- Philips heeft last van chronische pijn
- Pas op voor fonds dat een fortuin belooft
- Beursgekte, terug naar 1999?
> Eerdere columns van Jan Maarten Slagter