Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Chinees gat in de markt: psychologie

Schouten & Nelissen ontdekte in China een gat in de markt. In het Chinees bestond niet eens een karakter voor het woord assertiviteit. Het bedrijf, dat op het programma staat voor MT's businessreis naar China in november, dook in de Chineze psychologie. Hoe je Chinezen hun baas leert aankijken.
 

Het begon vijf jaar geleden met de vraag van een klant in China: ‘in Nederland hebben jullie onze mensen zo goed getraind, kunnen jullie dat hier ook niet?’ Trainingbureau Schouten & Nelissen – onder meer gespecialiseerd in assertiviteitstrainingen – ondernam een onderzoeksreis naar China. De vraag was: is er daar meer vraag naar onze producten? Dat bleek het geval.

Een opvallende ontdekking was dat in heel China maar 3.000 tot 4.000 psychologen werken die over de geestelijke gezondheid van 1,3 miljard Chinezen moeten waken. China wordt de grootste economie ter wereld, er gaat veel goed, maar toch hebben Westerse én Chinese bedrijven in het land behoefte aan dingen die bij Chinese werknemers minder ontwikkeld zijn. Assertiviteit is daar één van.

Zo willen Chinese werknemers bijvoorbeeld graag voor Westerse bedrijven werken, zegt Gonnie Swanenberg van Schouten & Nelissen. Daarvoor moeten ze op sollicitatiegesprek. Swanenberg: “We leren ze hun gesprekspartner in de ogen te kijken, in plaats van naar beneden. In vergaderingen is het gebruikelijk dat men luistert naar de baas. We proberen over te brengen hoe mensen hun eigen mening kunnen geven, hoe ze voor zichzelf kunnen opkomen, zonder daarbij een ander te kwetsen.”

Introductieworkshops

In het begin ging het vooral om lokale medewerkers van Westerse bedrijven, maar inmiddels geeft Schouten & Nelissen trainingen bij Chinese bedrijven en bij de Chinese overheid. In introductieworkshops konden ze de Schouten & Nelissen-aanpak aan den lijve ondervinden. “Er zijn in China ook trainingsbedrijven. Daar zenden de leraren vooral, het gaat één kant op. De leraar vertelt, en dat is de waarheid. Bij ons gaat het anders.”

Aanvankelijk was Swanenberg bij Schouten & Nelissen verantwoordelijk voor alle internationale activiteiten. Gezien de grote ambities is haar functie veranderd, ze gaat zich focussen op Azië. Het Chinese hoofdkantoor staat in Beijing, waar de launching customers zaten. Inmiddels zijn er ook vestigingen in Shanghai en Chengdu. Maar daar blijft het niet bij, in 2018 wil Schouten & Nelissen op 30 plaatsen in China zitten.

Chinese trainers

Het is niet zo dat de Nederlanders de Chinezen komen vertellen hoe het moet. “We zijn een echt Chinees bedrijf, met een Chinese staf en management en alleen Chinese trainers,” zegt Swanenberg. “Onze enige fout was aanvankelijk dat we dachten dat we makkelijk trainers zouden vinden.” Chinese trainers genoeg, maar het zijn andere trainers, lecturers. Nu gaan Nederlandse trainers naar China om de Chinese trainers te trainen.

Schouten China voert vooral soft skills in zijn portfolio: assertiviteit, presentatie, communicatie, leidinggeven en coaching. Maar vormen niet juist de Chinese hard skills – niet zeuren, doorwerken, conformisme – de peiler onder het succes als wereldmacht? Met het beste van beide werelden is het nog beter werken, zegt Swanenberg. “De baas ziet: die persoon werkt écht efficiënter. Wij halen heel hoge cijfers.”

Swanenberg werkt graag volgens een vast programma, maar dat kun je in China vergeten. Je belt ’s morgens met de ceo of hij die middag tijd heeft. De Chinezen beslissen pas op het laatste moment of ze aan een Schouten & Nelissen-training meedoen. Daar kun je zó zenuwachtig van worden, zegt Swanenberg, maar uiteindelijk zit het tóch vol. “Je moet vertrouwen hebben.”


China Business Award

Dit jaar wordt voor de 15e keer door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Nederlandse bedrijven die zich succesvol manifesteren op de markt in China of Hong Kong komen voor de prijs in aanmerking.
>>> Aanmelding is nog mogelijk.