Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Capgemini: ‘Veel sneller samenwerken’

Capgemini, nr. 1 in Consultancy, Maatwerksoftware en Outsourcing, over de innovatie van hun dienstverlening.

Een jaar geleden greep Capgemini stevig in. Net als vrijwel de hele markt had de ICT-gigant te maken met verslechterde marktomstandigheden en moest maatregelen nemen om bij te sturen. Inmiddels werpt het omvangrijke transformatieproces zijn vruchten af.

Wat houdt dit programma in?

Programmamanager Co van Leeuwen: ‘De bestedingen in de markt kwamen stil te liggen en ook wij hadden daar last van. Er is maar één goed antwoord op de vraag wat je dan moet doen, en dat is dat je je dienstverlening gaat innoveren. Dat doen we op basis van investeringen in onze processen en in de kwaliteit van onze mensen. Wat we daarbij gedaan hebben is gebruik maken van wereldwijde best practices, en deze naar de Nederlandse markt halen.’

Zou u daar een voorbeeld van kunnen geven?

‘In Engeland hebben we heel goede ervaringen met All-Channel Experience, onze oplossing om een consistente interactie met klanten en burgers te realiseren over de verschillende kanalen. Deze kennis en ervaring hebben we naar Nederland gehaald, en brengen we nu naar onze klanten. All-Channel Experience omvat meerdere kennisdomeinen zoals social media, online, mobile, cloud en business intelligence. We hebben die mensen nu bij elkaar gebracht en in één groot team en onder aanvoering van één leider gezet. Dat maakt ons zeer krachtig op dit vlak.’

Heeft de Nederlandse tak van het bedrijf wereldwijd een voortrekkersrol?

‘Als ik kijk naar grote concepten is Nederland altijd voorloper geweest. Het grote verschil met twee, drie jaar geleden is dat wij nu veel sneller samenwerken met andere landen, direct ervaring delen en deze bij onze klanten brengen. Wij hebben een pas op de plaats gemaakt om onze proposities snel te versterken. Je ziet nu dat ze het in het buitenland weer interessant vinden wat we ermee hebben gedaan.’