CRM-software staat voor Customer Relationship Manager, ofwel klantbeheer. Met CRM-software structureer je het sales-proces, van het eerste contact naar het tekenen van het contract. Omdat je alles geregistreerd hebt, heb je de kans te leren van je eerdere ervaringen. Ofwel, de kans om succesvoller te worden!
Hieronder 4 opties die je kunt overwegen:
Salesforce
Salesforce kost vanaf 75,- Euro per maand per gebruiker
Zoals je ziet is Salesforce niet goedkoop, verre van zelfs. Het is echter wel de marktleider, daarom noemen we Salesforce toch. De kracht van Salesforce is dat je de software oneindig kunt aanpassen. Rechten en rollen kun je zo complex maken als je wilt. Dit is voor grote bedrijven enorm belangrijk, maar wij merken dat startups 2 andere dingen belangrijk vinden: een eenvoudig proces en een goede prijs.
Hubspot CRM
Hubspot CRM is 100% gratis, voor een onbeperkt aantal gebruikers
Hubspot CRM is een soort persoonlijke assistent aan wie je dingen kunt mailen. Forward je een mail naar Hubspot, dan worden automatisch de persoon en organisatie ingevoerd en de mail erbij gezet. Geheimpje: Er zit een database met 19 miljoen prospects in Hubspot CRM, die je meteen kunt benaderen. Dat scheelt een hoop uitzoeken!
ActiveCampaign
ActiveCampaign kost 45,- Euro per maand voor 25 gebruikers
ActiveCampaign is gemaakt om bezoekers van je website om te zetten in klanten. Je “grijpt” een bezoeker met een banner of pop-up op je website. De bezoeker schrijft zich op je website in en komt meteen in jouw Sales pijplijn terecht. Het grote voordeel: Je hebt geen enkele administratie om leads aan te maken in je CRM. Je prospects maken namelijk online zichzelf als lead aan!
Lily
Lily, afkomstig van telecombedrijf Voys, is in alpha-fase gratis. De pricing voor het echte product is niet bekend.
Lily is een tool om met klanten en prospects te communiceren (zowel sales als support dus). Lily is een soort mailbox met heeeeeeeeel veel extra functies. Zoals klantcontacten, leads en support tickets. Vanuit een mail kun je met één klik allerlei acties uitvoeren. Voor gebruikers is het zeer vriendelijk. Als die gebruikers het geen probleem vinden dat hun mails door al hun collega’s ingezien worden.
Outbound vs Inbound
Welke CRM-software is het beste voor jouw bedrijf? Dat hangt af van waar jouw prospects vandaan komen. Dat is het onderscheid tussen Outbound Sales en Inbound Sales.
Outbound sales: Haal je jouw klanten vooral uit bellen of mailen naar prospects die je nog niet kent (zogenaamde suspects)? Dan is Hubspot een goede optie.
Inbound sales: Komen prospects binnen via jouw website (of wil je dat ze binnenkomen via jouw website)? Dan is ActiveCampaign een goede optie.
Er zijn 2 belangrijke lessen over het gebruik van CRM Software:
1. Registreer alles
Zet ieder contactmoment in je CRM Software. Telefoontjes, emails en meetings. Dit is zowel belangrijk voor jezelf (tenzij je een fotografisch geheugen hebt) als voor je collega’s.
2. Gebruik reminders
Bij registratie van een contactmoment, kun je een reminder noteren. Bijvoorbeeld een follow-up telefoontje of een actie die je moet opvolgen. Registreer dit in je CRM Software. Je krijgt vanzelf een reminder dat je iets moet doen, in plaats van dat je het zelf moet onthouden.