Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesvolle groeibedrijven denken in paradoxen: niet of-of maar en-en

Succesvolle groeibedrijven denken in paradoxen, schrijft Justin Jansen, professor corporate entrepreneurship. Ze weten schijnbaar tegenstrijdige zaken met elkaar te combineren.

Justin Janen

Veel ondernemers denken bij groei direct aan groter worden door het realiseren van meer omzet of het aannemen van meer medewerkers. Daarmee kunnen natuurlijk belangrijke voordelen worden behaald door schaalgrootte. Kijk maar naar online platformen zoals bol.com of Thuisbezorgd.nl.

Hoe meer er gebruik van wordt gemaakt, hoe aantrekkelijker de platformen worden, en hoe sneller ze vervolgens weer kunnen groeien. Toch is groeien veel meer dan groter worden alleen. Althans, dat leren we van de meest succesvolle groeibedrijven.

Slimme en snelle groei

Net zoals bij mensen: bij groeien kan het gaan om lichaamslengte, maar juist ook om persoonlijke ontwikkeling en mentale veerkracht. Zorg er dan ook voor dat je bedrijf niet alleen maar groeit in omzet en aantallen werknemers, maar ook door slimmer, sneller of sterker te worden en daardoor beter reageert op allerlei veranderingen. Of juist weerbaarder in tijdens van crisis. Het maakt je bedrijf vitaler en toekomstbestendig.

Groeien betekent sneller reageren op opkomende partijen, betere en slimmere producten in de markt zetten. Door nieuwe groeipaden in te slaan en succesvolle initiatieven verder opschalen. Of juist een deel van je bestaande activiteiten afbouwen. Om de organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Die steeds weer verandert.

Je past je daarmee als een kameleon aan op de omgeving. Door te groeien beweeg je je zo in een uitdagend landschap en verandert je bedrijf van identiteit. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue. Alles voor een glimlach. En iedere dag een beetje beter. Of het nu om het installeren van een nieuwe computer gaat of het bezorgen van een wasmachine. De klant gelukkiger maken. Daar draait het om.

Lees ook: Hoe CEO Marc de Vries Swapfiets vier keer zo groot wil krijgen

Groeien door te veranderen

Vandaag hard werken om dat ultieme doel te bereiken. Maar ook bouwen aan de organisatie van morgen. Door nieuwe markten te betreden en te transformeren van een e-commerce bedrijf in een klantreisbureau. Dat is pas echt groeien. Groeien door te veranderen. Door niet alleen te focussen op waar je gisteren en vandaag goed in bent, maar de kracht van je bedrijf in te zetten op wat morgen gaat komen. Markten die uiteindelijke de kern van je bedrijf kunnen worden. Voor Coolblue is dat bijvoorbeeld de energietransitie en de vraag naar duurzame energieoplossingen.

Groeien betekent voortdurend balanceren en proactief inspelen op kansen en uitdagingen. Zo’n collectieve drive om te veranderen, te verbeteren en te versterken voor lange termijn succes levert verschillende voordelen op. Het biedt kansen aan mensen binnen je organisatie die zich willen ontwikkelen, nieuwe paden willen verkennen en meer verantwoordelijkheid aankunnen.

Het beste talent binnenhalen

Het maakt je bovendien tot een aantrekkelijke werkgever die het beste talent binnenhaalt, dat vervolgens ook nog eens extra betrokken is. Daarnaast ontstaat er een collectieve ambitie binnen je bedrijf: samen werken jullie aan een mooie toekomst. Niet gaan voor de korte termijn winstgevendheid, maar voor succes op lange termijn. Dat is gezonde groei!

Lees ook: Hoe je een goed hiring plan maakt waarmee je toptalent vindt

En dat je daarbij niet doet aan of-of, maar aan en-en. Dat wil zeggen: succesvolle groeiers denken in paradoxen. Ze weten schijnbaar tegenstrijdige zaken met elkaar te combineren. Focussen op de kleinste details, maar ook het grotere plaatje voor ogen houden.

De meest succesvolle bedrijven gaan voor zo’n ambitieus en tegenstrijdig doel

Succesvolle groeiers voeren een balanceer act uit op hoog niveau. Door het samenbrengen van winstgevendheid én duurzaamheid bijvoorbeeld. Of lage prijzen én hoge kwaliteit. Gezonde groeibedrijven zoeken de grenzen op van wat vaak voor onmogelijk wordt gezien.

Jumbo wil bijvoorbeeld de goedkoopste supermarkt zijn èn tegelijk de beste service verlenen. Picnic bezorgt huis-aan-huis boodschappen tegen de laagste prijs. Als iedereen denkt dat het onmogelijk is dan biedt het kansen. Kansen om te leren. Te experimenteren en te groeien.

De meest succesvolle bedrijven gaan voor zo’n ambitieus en tegenstrijdig doel. Om vandaag te investeren in het leervermogen en de groei van morgen.