Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Start-ups zijn geen speelgoed

Start-ups moeten goed opletten dat ze zich niet laten gebruiken door grote bedrijven als inspiratiebron, stelt Thijs Peters.

Start-ups zijn geen speelgoed
Je leest nu: Start-ups zijn geen speelgoed

‘Beste Martijn. Ik was laatst aanwezig op die bijeenkomst waar jullie je start-up aan investeerders presenteerden. Wat een ontzettend inspirerend verhaal was dat! Jullie millennials weten toch een hoop meer over de wereld van morgen dan wij in de grotemensenwereld. Het lijkt mij daarom een leuk idee als je jouw story komt vertellen bij de maandelijkse brainstormsessie van ons managementteam. Je reiskosten worden vergoed en voor een goede fles wijn wordt gezorgd.’ Was getekend: een willekeurige directeur van een groot bedrijf.

Martijn heb ik verzonnen, maar dergelijke mailtjes krijgen ze bij startups wel degelijk binnen, zo vertelde Rolf van de Velde van Undagrid. Rolf is een ervaren ondernemer die ik sprak voor het verhaal over corporate venturing verderop in dit nummer. Als startende ondernemer werd hij de afgelopen paar jaar vaak lastiggevallen door grote organisaties die hem vroegen of hij niet een keer langs wilde komen om zijn verhaal te doen. Puur ‘ter inspiratie’. Als hij dan vroeg wat hij ervoor kreeg, werd altijd weer even verbaasd gereageerd. Hij was toch een start-up? Het was toch leuk om een keer bij een echt groot bedrijf aan tafel te zitten? En het was ook hartstikke goed voor zijn netwerk.

Start-ups zijn geen speelgoed, het zijn ondernemingen. En tijd is voor startende ondernemers vaak nog kostbaarder dan voor directieleden van grote ondernemingen. De klok tikt. Samenwerken is
prima, maar doe het wel serieus. Het verzoek aan directies op zoek naar inspiratie: zoek het ergens anders, of als je het verhaal echt graag wilt horen, geef dan werkelijk iets van waarde terug. Scheep je bezoeker niet af met een boekenbon en een reiskostenvergoeding. Andersom is het advies van Rolf aan start-ups: ga alleen ergens heen als er echt wat te halen valt. En pas vooral op voor
consultants. Als jij ‘mag’ spreken op hun congres met een zaal vol heren in pak, schepen ze je af met een flesje wijn. Tegelijkertijd sturen zij zelf de deelnemers een dikke rekening.

mt08Deze column staat in de nieuwe editie van MT. Bestel hier een proefnummer.