Ik zal je verwachting alvast managen: dit wordt geen gezellige column. Want ik onthul dat één van de meest gebruikte catchphrases in de kantoorjungle eigenlijk weergeeft dat je stiekem een ontzettende lul bent. Want wie verwachtingen managet, is gewoon een lul.
Vandaag de dag managen we natuurlijk alles: informatie, processen, ketens, projecten, de hele economie, mensen en verwachtingen. Wie managet, die doet ertoe.
Want managers hebben aanzien. Je regelt dan dingen, je overziet het geheel en je coördineert – hoe je dat precies doet, hangt af van het type manager dat je bent. Je bent een belangrijke spil in het grote geheel en vaak een coach voor anderen.
Verwachtingen managen is iets anders
Hoe anders is dat als je verwachtingen managet. Want verwachtingen, die manage je alleen maar als je iets niet waar kunt maken.
Je hebt te veel beloofd en je weet dat je niet kunt leveren. Dan moet je tussentijds de verwachtingen managen; aangeven dat de ander minder van je kan verwachten.
De klant verwacht ABC op basis van je verkooppraatje, maar je kunt alleen een kleine A leveren bijvoorbeeld.
Of je hebt ambitieuze doelen voor jezelf geformuleerd en je ziet halverwege het jaar dat je ze niet gaat halen. Dan moet je de verwachtingen naar beneden managen zodat je bonus, en misschien je hoofd, geen gevaar lopen.
Probleem bij de ander leggen
De kritische lezer zal zeggen dat je verwachtingen moet managen van tevoren en niet gedurende een traject. Ook dan ben je een lul. Want aan de ene kant ben je dan zelf angstig om je te committeren aan een ambitieuze belofte. Daarmee toon je aan dat je voor echte kwaliteit niet per se bij jou hoeft aan te kloppen of dat je eigenlijk niet durft te staan voor datgene wat je belooft.
Aan de andere kant is het een blijk van je eigen hachje redden. Want als jij de verwachtingen goed managet, dan kan het nooit tegenvallen.
Verwachtingen managen is een teken dat je verheven bent boven de ander
Begrijp me niet verkeerd: duidelijke afspraken maken over wat jij aan iemand levert is handig. Het is een blijk van goed fatsoen en degelijke communicatie. Maar bij verwachtingen managen doe je wat anders. Je geeft eigenlijk impliciet aan dat het probleem bij de ander ligt. Want zijn of haar verwachtingen zijn verkeerd en moeten dus gemanaged worden.
Het is nooit jouw probleem qua oplevering, communicatie of verkeerde beloftes. Nee, de andere partij moet het gewoon even wat beter snappen en daar help jij nobele ridder graag bij. Het is een teken dat je verheven bent boven de ander.
Uniek voor de kantoorjungle
In andere takken van sport, buiten de kantoorjungle, wordt het managen van verwachtingen hard afgestraft. De bondscoach die onze verwachtingen managet met ‘we moeten de groepsfase maar eens uit zien te komen’ krijgt half journalistiek Nederland achter zich aan.
De politicus die voorzichtig aangeeft niet al zijn of haar beloftes waar te kunnen maken, kan op bezoek van de boze burger rekenen. De arts die voor een ingreep moet aangeven dat er risico’s zijn en het misschien niet lukt, wordt als incapabel en onzeker bestempeld. De juf of meester die een dag extra nodig heeft om het proefwerk na te kijken, heeft boze kinderen en/of ouders aan zijn of haar bureau staan.
Maar in de kantoorjungle, komen we er moeiteloos mee weg en wordt het als goed management gezien.
Hopelijk heb ik je verwachtingen aan het begin van dit artikel goed gemanaged, zodat je teleurstelling nu minder groot is als je een lul blijkt te zijn. Kan ik weer met een gerust hart slapen met mijn middelmatige oplevering.
Lees meer columns van Koen Durlinger:
- Verplicht naar kantoor? Wij loonslaven willen niet meer terug
- Laten we gewoon eens een keer geen mening hebben
- Waarom heisessies en stuurgroepen je minder productief maken