Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Indruk maken op je collega’s? Trek dan vooral rood aan

Wordt het vandaag grijs, blauw of juist rood? De kleur van je kleding bepaalt de indruk die je achterlaat, schrijft modespecialist Robin Hendriks.

Anno 2016 is het klassieke twee- of driedelige pak vaak geen vereiste meer. Ook veel bedrijven die nog wel vasthouden aan een formele dresscode hebben inmiddels de ‘casual friday’ ingevoerd.

Grijs en blauw

Grijs en blauw zijn de meest ‘veilige’ kleuren voor een zakelijke outfit. Dit komt onder andere door de gangbare associaties die deze kleuren oproepen. Zo wordt donkergrijs bijvoorbeeld vaak gezien als deskundig en zakelijk, en blauw als geloofwaardig en betrouwbaar.

Rood

Als je indruk wil maken, kan de kleur rood een goede bijdrage leveren. Rood wordt namelijk vaak in verband gebracht met kracht, passie en energie. Wel is het zaak rekening te houden met mogelijke ongewenste associaties die de kleur rood kan oproepen, zoals dominantie, ongeduld en agressiviteit. Het is dan ook aan te raden om vooral niet te hard van stapel te lopen met de kleur rood.

Zwart

Tegen de rand van het veilige kleurenspectrum danst ook de kleur zwart; een zakelijke kleur die doorgaans in verband wordt gebracht met stijl, elegantie en autoriteit. Houd er echter wel rekening mee dat zwart ook associaties met afstandelijkheid en ongevoeligheid kan oproepen.

Groen

Groentinten zijn eveneens goed bruikbaar om invloed uit te oefenen op de indruk die je achterlaat. Zo roept groen bijvoorbeeld associaties als betrouwbaarheid, jeugdigheid en eerlijkheid op.

Bruin

Ook bruin is, vanwege de stabiele en degelijke indruk die deze kleur maakt, een veel gekozen kleur in een zakelijke omgeving. Het kan echter verstandig zijn om bij deze kleur ook rekening te houden met mogelijk ongewenste associaties, omdat bruin ook kan worden gezien als passief en onverschillig.

Paars

Afhankelijk van de branche waarin je werkt, kun je wellicht een keer de stoute schoenen aantrekken en voor minder gangbare kleuren te kiezen. Paars kan bijvoorbeeld in verband gebracht worden met creativiteit en inspiratie, maar deze kleur kent ook mogelijke ongewenste associaties zoals ‘shockerend’. Hetzelfde geldt voor oranje; dat associaties als stimulerend, warm en enthousiast oproept, maar soms ook opdringerig, egoïstisch en impulsief.

Afsluitende tips

  1. Blijf bescheiden met het aantal kleuren. Gebruik niet meer dan twee kleuren.
  2. Voorzie je zakelijke outfit van meer kleur door bijvoorbeeld gekleurde stickels te gebruiken.
  3. Wees vooral in een internationale setting voorzichtig met kleurkeuzes. zo wordt de kleur wit in Japan geassocieerd met de dood. Ook lichtblauw wordt in Zuid-Oost Azië gezien als de kleur van de dood, terwijl wij lichtblauw associëren met kalmte en toegankelijkheid.

Dit artikel is geschreven door Robin Hendriks van Schulte Herenmode, specialist op het gebied van zakelijke herenmode.

Foto boven: Circle of Gentlemen
Foto bruin pak: Flickr.com