‘Corona’ houdt de gemoederen nog wel even bezig. Dus veel veranderingen van afgelopen weken, zijn helaas blijvend. Misschien geldt dat ook voor een sterk gekort marketingbudget.
Hoe haal je dan je targets nog? En waar liggen de kansen om er het maximale uit te halen? En het – ook voor je team – nog een beetje leuk te houden?
1. Verschuif je focus naar sales
Sales draagt direct bij aan het bedrijfsresultaat. Stel jij verkoopt software voor boekhouding of salarisadministratie. Dan levert iedere licentie die je verkoopt, direct geld op.
Dus in zo’n geval zul je Google Adwords of FaceBook Campagnes met aantoonbaar veel sales niet stop zetten. En ook een goede verkoper laat je – als je slim bent – niet als eerste vertrekken.
Maar je kijkt wel kritisch naar nieuwe initiatieven.
Rendement op investeringen in productontwikkeling, nieuwe waardeproposities, nieuwe partnerships, nieuwe kanalen, nieuwe brandingcampagnes of websites duurt namelijk veel langer.
2. Recycle oude campagnes en content
Marketing draait om zichtbaar zijn. Maar dat hoeft lang niet altijd origineel, creatief of vernieuwend te zijn.
Sterker nog. Het het recyclen oude content werkt vaak prima. Zelf kranten doen dat ook regelmatig.
Pak daarom gerust een oude campagne van de plank. Actualiseer het hoognodige en kijk nog eens terug in je statistieken wat je ervan had moeten leren zodat je dit direct kunt toepassen.
Of kijk eens naar content op je website die nu al vrij aardig scoort op Google. Vaak kun je met een beperkt aantal aanpassingen in oude content ineens flink wat posities opschuiven.
3. Huur je (nog) in? Werk met generalisten
De 80/20 regel gaat altijd en overal op. Dat geldt ook voor de online marketing specialisten die je inhuurt. Vaak heb je maar 20% van hun kennis of tijd nodig voor 80% van het resultaat.
Je hoeft dus niet alles over alle specialismes van online marketing (campagne management, e-mail, SEO, SEA, UXDesign, Copywriting, Marketing Automation) te weten of daarvoor specialisten in te huren.
Een écht goede allrounder komt ook wel op die 80% van het resultaat. Maar dan tegen slechts 20% van je budget en je tijd om het aan te sturen.
Andere voordelen van het werken met generalisten:
- Minder mensen/meningen/overleggen = meer werktijd
- Je voorkomt dat je de hoofdlijnen uit het oog verliest
- Ze zijn vaak pragmatischer (omdat ze niet alle details van alle specialismes meewegen)
Voor de corporates, Bol.coms en de Coolblue’s van deze wereld is dat geen optie. Maar voor de gemiddelde (doorgroeiende) start-up of (groter) MKB’er werkt dit prima.
4. Onderhandel! En doe meer met marketplaces
De marketingbudgetten krimpen. De markt voor online marketing specialisten en bureau’s dus ook. Dat betekent voor hen meer concurrentie en voor jou meer onderhandelruimte.
Maak daar gebruik van.
Je zou ook – als je dat al niet deed – meer kunnen shoppen op marketplaces. Denk aan freelancer.nl of fivr.com, maar er zijn ook gespecialiseerde marketplaces voor copywriting of design.
Mijn ervaring is dat je wel eerst moet investeren in de selectie, briefing en aansturing van specialisten uit dit soort netwerken.
Er zit – met alle respect voor iedereen – veel rommel tussen die je meer tijd kan gaan kosten dan het je oplevert als je niet weet hoe je dit slim aanstuurt.
Maar als je eenmaal door die leercurve heen bent, heb je waarschijnlijk een flinke long-term besparing gerealiseerd.
Je beschikt dan over een goedkopere (en nog prima kwaliteit leverende) flexibele schil. Iets dat in deze crisis – die als we de berichten moeten geloven echt nog wel even gaat duren – mooi is meegenomen.
5. Professionaliseer je leadgeneratie
Beurzen, events en andere manieren om persoonlijk contact te leggen met potentiele klanten zullen nog wel een tijdje lastig blijven.
Daarom is (BTB)leadgeneratie belangrijker dan ooit.
Maar bij veel bedrijven werkt die leadgeneratie niet. Of presteert nog structureel ondermaats. Bureau’s en marketeers die het ooit opzetten, zijn misschien niet meer aan boord. Of er is een andere oorzaak.
Leadgeneratie gaat vaak niet goed omdat:
- er weinig tot geen bezoek komt (of in ieder geval veel minder dan je dacht, of het zijn de verkeerde klanten);
- er wel (web)bezoek komt, maar geen (lead)conversie is;
- de marketing automation staat, maar niets binnenbrengt ;
- de leads wel binnenkomen, maar (te) weinig potentieel hebben;
In dit soort situaties doe ik altijd een assessment op de leadgeneratie aanpak als geheel. En de marketing automation in het bijzonder.
Vrijwel altijd is met een paar hele simpele optimalisatie-slagen een structurele verbetering te boeken. Kijk daar eens naar, of neem contact op als je wilt sparren over hoe je dit aan kunt pakken.
Conclusies
Het zijn bizarre tijden. Je zult daardoor soms scherp en creatief moeten zijn om je marketingbudget rendabel in te zetten. Je zult misschien vaker (en harder) moeten onderhandelen en nieuwe manieren van werken moeten accepteren.
Het goede nieuws is dat je daarom gedwongen om uit je comfortzone te komen en nieuwe dingen zult leren. Los van het slimmer inzetten van je budgetten, zal dit je als team en als persoon sterker maken en verder brengen.