Stel je de mogelijkheden voor van een wereld waarin we in staat zijn om betrouwbare connecties te maken tussen een bijna oneindig aantal mensen. Een wereld waarin kosten, tijd en afstand worden gereduceerd tot bijna nul. Een wereld die altijd en overal direct beschikbaar is vanaf een smartphone.
Revolutie
We staan aan het begin van een wereldwijde revolutie die mede mogelijk gemaakt wordt door databases, zoekmachines en connectiviteit. Hierdoor zijn we in staat om met beperkingen van het verleden te breken en gaan we doen wat we het beste kunnen: samenwerken en delen op een ongekende schaal. Dankzij platformen die mensen met elkaar verbinden kan iedereen ineens goederen, kennis, geld, vaardigheden en content met elkaar delen.
Deze zogenoemde Sharing Age heeft nu al invloed op onze relaties met anderen, maar we staan naar mijn mening nog steeds aan het begin van dit nieuwe tijdperk. Er wordt al wel gedeeld, maar er zit nog veel potentie in alle verschillende facetten van het delen.
De toegang tot spullen van iemand anders zorgt voor een verandering in gedrag; mensen stellen bruikbaarheid boven eigendom en vermijden hiermee de financiële en praktische beperkingen. Mensen delen spullen eerder, vooral als deze spullen duur zijn en veel onderhoud vergen.
Auto’s en huizen zijn goede voorbeelden hiervan. Deze worden nu al vaak gedeeld via de verschillende platformen voor peer-to-peer car sharing, ride sharing, huizenruil of huisverhuur.
Delen van kennis
Wikipedia of MOOCs (Massive Open Online Courses) democratiseren wereldwijd de toegang tot kennis door iedereen overal en altijd online toegang te geven tot de beste hoogleraren. Content kan nu gezamenlijk worden gecreëerd en worden gedeeld. Toegang tot educatie zal universeel worden.
Delen van geld
Door middel van crowdfunding en crowdlending kunnen ondernemers, kunstenaars, studenten of eigenlijk iedereen met een idee, worden gefinancierd door investeringen, leningen of schenkingen van particulieren die een project interessant vinden.
Zij krijgen dan de kans om deel uit te maken van een project dat ze graag willen ondersteunen en kunnen echt het verschil maken voor diegene met het idee. Ze delen geld, maar ook ervaring en geven zo betekenis aan hun investering.
Delen van tijd en vaardigheden
Dankzij platformen als Upwork, TaskRabbit, Hopwork of Punaise is iedereen nu in staat om tijd en vaardigheden te delen met anderen, Ongeacht iemands leeftijd of achtergrond, kunnen individuen hun tijd en talent met iemand delen.
Delen van content
De verspreiding van content bevindt zich in een revolutie. Waarom zou je een film kopen en op de plank zetten terwijl de film ook te vinden is in de cloud? Dankzij de wil van Netflix, Spotify en Deezer worden hele industrieën anders ingericht. Een verschuiving die in 1999 werd geïnitieerd door het P2P-content sharing platform Napster. Persoonlijke content volgt dit voorbeeld via Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube en Dropbox.
Evolutie
De komst van the sharing age is een logische evolutie van de innovaties die in de vroege jaren 2000 plaatsvonden. Individuen hebben nu gemakkelijk toegang tot verschillende netwerken en vinden daar oplossingen voor al hun behoeftes. Deze fenomenale groei en voortdurende steun van de bevolking wordt beter verklaard door de positieve effecten van het delen.
Delen is het creëren van nieuwe interacties tussen individuen met verschillende sociaaleconomische en culturele achtergronden: mensen die elkaar anders nooit hadden ontmoet. De perceptie van ‘de ander’ of ‘vreemden’ verandert en de kring van mensen die je vertrouwt neemt aanzienlijk toe.
Waarde
Het delen van middelen kan ook van onschatbare waarde zijn bij het verminderen van de milieueffecten van onze consumptiegewoonten. Wanneer goederen meer waarde krijgen omdat ze gedeeld kunnen worden is er ook een grotere kans dat we terugkeren naar hogere kwaliteit en duurzame productie in plaats van wegwerpartikelen.
Delen kan ook een toename van koopkracht betekenen, want particulieren kunnen inkomsten genereren uit inactieve middelen, waarvoor eerder geen vraag bestond door het ontbreken van peer-to-peer-platforms. Hierdoor worden goederen en diensten aangeboden tegen lage prijzen.
Verloofde
Deze voordelen hebben daadwerkelijk gevolgen voor de kwaliteit van het leven van de gebruikers. Mariem, een van onze Spaanse leden en een MBA-student in Sevilla, gebruikt BlaBlaCar om naar haar verloofde te gaan 300 kilometer verderop. Een ander lid, Thierry, werkt 250 kilometer van huis en is in staat om zijn dochter vaker te zien dankzij een betaalbare reisoplossing. Wanneer de kracht van delen niet zou bestaan, was dit niet mogelijk geweest.
Delen vergroot ons sense of purpose, verhoogt welvaart en welzijn en vermindert onze ecologische voetafdruk. Simpel gezegd, delen is leven.