Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dienstverleners zijn net duur betaalde vrienden

Bij het kiezen van een zakelijke dienstverlener wordt de persoonlijke klik te vaak onderschat. Wie wil er immers zaken doen met iemand die je niet mag?

Foto: Getty

Verkopen diensten anders dan goederen? We denken vaak dat een product zichzelf verkoopt en dat je bij een dienst op jezelf bent aangewezen. Dienstverkopers lopen meer recepties en kerstborrels af om de persoonlijke relaties op peil te houden. Accountants, bankiers, advocaten en adviseurs moeten het vertrouwen van de klant zien te winnen.

Daarbij wordt het belang van de persoonlijke klik vaak onderschat. Je wil toch geen zakendoen met een bankier die je niet vertrouwt, een advocaat die te glad is of een humeurige boekhouder? Je moet intensief samenwerken, dus het moet klikken. Vooral bij een crisis in je bedrijf heb je elkaar hard nodig. Je hebt de dure dienstverlener immers ingehuurd om je uit de shit te trekken, of je bij te staan bij moeilijke momenten waar jij als ondernemer niet genoeg kennis van hebt.

Vrienden

Voor een goede match is het niet voldoende dat de adviseur goed is in zijn werk. Er is meer nodig: wederzijds respect, vertrouwen. Je moet elkaar mogen, want je moet als team kunnen samenwerken. Je moet hetzelfde tijdsbesef hebben, even punctueel zijn, dezelfde manier van werken hebben. De menselijke factor is heel belangrijk. Ik heb een notaris waar ik leuk mee kan praten over kunst, een Belgische accountant die ook een groot hondenliefhebber is en een bedrijfsjurist waar ik graag mijn reistips mee deel. Eigenlijk zijn onze adviseurs allemaal duur betaalde vrienden.

Wat niet goed werkt is een dienstverlener doorverwijzen. Ik kreeg deze week telefoon van een voor mij onbekende adviseur. Hij belde op mijn mobiele nummer, gekregen van een kennis. Ik had het prettiger gevonden als hij minder amicaal was geweest en gewoon naar het vaste nummer van het bedrijf had gebeld. Ik had hem nog nooit ontmoet. Van de netwerkbijeenkomst waar hij dacht mij te treffen, had ik nog nooit gehoord. Een verkeerde binnenkomer.

Hij vervolgde het gesprek met de opmerking dat ik als jonge ondernemer wel een adviseur kon gebruiken. ‘Ik doe dit werk al meer dan zeven jaar. Je blijft niet eeuwig de jonge ondernemer.’ Voor de tweede keer de plank misgeslagen. ‘Mevrouw Groenenboom, u moet aan uw netwerk werken. Ik ben u ook niet tegengekomen bij het event waar ik het net over had.’ ‘Oh, meneer, laat ik nu net een uitnodiging ontvangen van Buitenlandse Zaken. Ik geloof dat er niks mis is met mijn netwerk.’  ‘Zou u mij niet toe willen voegen aan uw netwerk? U weet nooit waar u mijn diensten voor nodig gaat hebben.’  Bedank, ik heb mijn eigen legertje waar ik vertrouwen in heb. Leuk geprobeerd.