De uitzendbranche floreert. Weliswaar heeft de branche te maken met de dreiging van digitalisering, maar de branche blijft als een van de weinigen groeien. Sterker nog: 2016 was volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek goed voor 725.000 banen, goed voor ruim 3 procent van het bbp. Het maakt het het beste jaar voor de branche ooit. Algemeen directeur Reiant Mulder van Randstad Nederland, al jaren Goudhaantje in de MT-lijst, is tevreden.
Die groei staat haaks op de krapte op de arbeidsmarkt waar andere branches veel last van hebben. Wat merken jullie daarvan?
‘Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt zijn we na de crisis weer aan het groeien. Concreet betekent dat voor ons dat het aantal kandidaten dat zich meldt voor een sollicitatie steeds minder wordt. Sterker nog: waar we eerder heel veel reacties kregen op sollicitaties, moeten we nu actief op zoek naar mensen die geschikt zouden zijn voor de baan.’
Hoe gaat dat in z’n werk?
‘Naast de gebruikelijke berichten aan mensen die al een baan hebben, kijken we verder. Het heeft geen zin constant personeel te verschuiven, want dan blijven dezelfde tekorten. We willen mensen opleiden voor banen waarin wij tekorten zien. In technische functies wordt een verviervoudiging van het aantal banen verwacht. Daarnaast zijn er grote tekorten in de zorg en logistiek. Afgelopen jaar leidden we bijvoorbeeld 1500 vrachtwagenchauffeurs op voor werkgevers.’
Vergroot je daarmee niet de kans dat mensen juist weer verdwijnen van de uitzendmarkt?
‘Ja, het klopt dat steeds meer bedrijven nu personeel sneller aannemen terwijl wij ze opgeleid hebben. Dat is voor veel mensen een bekroning op hun werk. Ze beginnen als uitzendkracht, wij helpen ze met de benodigde certificaten en uiteindelijk kunnen ze doorgroeien naar een vaste baan.’
Toch blijft het aantal flexwerkers in Nederland stijgen, onder andere met constructies als het 5-jarig contract waar KLM nu mee wil gaan werken.
‘Ook wij merken als uitzendbranche dat de langere flexcontracten in trek zijn. Steeds meer werkgevers geven aan personeel voor langere tijd aan zich te willen binden. Tegelijkertijd moeten we oog houden voor het feit dat het vaste contract bepaalde privileges met zich meebrengt die flexibele arbeidskrachten niet hebben.’
‘Een hypotheek krijgen is bijvoorbeeld stukken moeilijker met een flexibel contract. Wij proberen de rechten van flexkrachten en mensen met een vast contract zoveel mogelijk gelijk te trekken, bijvoorbeeld met de perspectiefverklaring die wij in samenwerking met banken ontwikkeld hebben. Daarmee wordt gekeken wat toekomstige kansen zijn op werk in plaats van naar je huidige contractvorm waar de werkgeversverklaring vanuit gaat.’
Jullie betalen voor die opleiding, wat levert het jullie dan op?
‘Wij bepalen in overleg met de klant welke opleidingen er nodig zijn. Daarin verdelen we daarna de kosten, als zij profiteren van het personeel dat wij opleiden. Verder doen we naast uitzendwerk steeds meer aan werving en selectie, waarbij we een fee krijgen. Daarnaast dragen we op deze manier bij aan de werkgelegenheid in Nederland en het dalende werkloosheidscijfer. Dat werkt indirect in ons voordeel.’
Jullie zijn al jaren marktleider. Hoe blijven jullie vernieuwend?
‘We hebben begin dit jaar een nieuwe digitale strategie uitgerold. Daarbij werken we bijvoorbeeld met algoritmes die andere matches maken dan onze medewerkers zouden doen. Ik denk dat het vinden van de juiste match een kwestie is van samenwerking tussen algoritmes en mensen. Aan de ene kant zijn er door middel van gesprekken met kandidaten en klanten goede matches te maken, tegelijkertijd kan een algoritme verder kijken dan de harde en zachte criteria als een CV en een cultuurtest.’
In hoeverre werken jullie hier nu al mee?
‘Met behulp van algoritmes en machine learning maken we matches op basis van data die we in de afgelopen tien jaar verzameld hebben. Op het eerste gezicht zijn sommige koppelingen misschien niet logisch, maar door het verleden kan zo’n algoritme vaststellen dat dingen wel heel goed werkte. Zo koppelden we afgelopen jaar iemand die jaren in een snackbar had gewerkt aan een bank waar hij op de klantenservice ging werken. De handelingssnelheid en gastvrijheid uit de snackbar waren zaken die ook hier goed van pas kwamen.’
Uitzendbureau YoungCapital schreeuwde het afgelopen jaar van de daken met machine learning te werken. Bij Randstad hoor je niets erover.
‘Ik zie YoungCapital als een disruptor van de markt, daar hoort het een beetje bij om ergens tegenaan te moeten trappen. Wij hebben het eerst grootschalig getest voordat we ermee aan de slag gingen, we willen eerst weten wat we aan het doen zijn.’
Ziet u hen als directe concurrentie?
‘Als uitzendbureau wel, maar qua schaalgrootte en volume concurreren wij eerder met grote, internationale spelers. Disruptors zijn er altijd geweest in de 58 jaar dat we bestaan. Door onze grootte en ervaring laten we ons niet zo snel gek maken.’
Tegelijkertijd noemt YoungCapital oprichter Hugo de Koning bij 7Ditches zijn concurrentie dinosauriërs: ‘enorm traag en er zit totaal geen innovatie in die bedrijven.’
‘Als je kijkt naar het aantal vestigingen dat zij openen in steden en de beweging die er nu in de markt zit, groeien zij eerder fysiek terwijl wij op digitalisering inzetten.’
Jullie verplaatsen juist veel vestigingen, 29 daarvan blijven in de grote binnensteden zitten. Wat is het doel daarvan?
‘Ondanks de grote mate van digitaal eerste contact, willen we toch fysiek aanwezig blijven. In deze winkels kun je zonder afspraak binnenlopen voor vragen, ook doen we hier de voorbereiding van kandidaten als ze op sollicitatiegesprek gaan bij een mogelijke werkgever. Ook het afnemen van competentietesten, persoonlijkheidstesten en cultuurtesten gebeurt hier.’
Is dat juist niet iets wat mensen online willen doen?
‘We merken dat veel intercedenten en kandidaten het toch fijn vinden om menselijk contact te hebben op sommige momenten. We willen de combinatie maken tussen technologie en het menselijke contact. Het bedrijf digitaliseert, maar uitzenden blijft ook mensenwerk.’
Randstad viert goede jaarcijfers met superdividend
Randstad maakte dinsdag de jaarcijfers 2017 bekend. Het bedrijf boekte een omzetgroei van 8,7 procent in het vierde kwartaal, in heel 2017 werd een omzetgroei van 8 procent behaald. Vooral op de Europese markt maakte het bedrijf een grote groei door: 11 procent. Het was reden voor de uitkeer van een superdividend, een uitkering van €0,69 bovenop de winstuitkering van €2,07. Dit wordt enkel uitgekeerd bij zeer goede jaarcijfers.