In anderhalf jaar kan er veel veranderen, zo blijkt uit de carriere van Bram Schot. Na een reshuffle van de directie van Audi, waarbij vier van de zeven directieleden vertrokken, trad Schot aan als directielid, verantwoordelijk voor sales, marketing en services. Het gesprek waarin besloten werd dat hij aangenomen zou worden duurde naar eigen zeggen dertig seconden. Per 1 januari mag Schot zich CEO van het Duitse autobedrijf noemen.
De managementstijl van de Nederlandse Schot, daar moesten ze in Duitsland wel even aan wennen. ‘Nederlanders zijn anders. Ze kunnen met verschillende culturen omgaan, zijn flexibel tussen de oren, zijn heel stabiel, blijven rustig en zien paden die anderen niet zien’, zei Schot toen Management Team afgelopen jaar naar Duitsland afreisde om hem te interviewen.
Volkswagen
Begon hij zijn carriere in 1986 nog bij ABN Amro, al na een jaar stapte hij over naar autoproducent Daimler. ‘Het bankwezen paste niet bij mij, en ik was natuurlijk ook een beetje overgoten met het autosyndroom, aangezien mijn vader in de raad van bestuur van DAF Trucks zat’, vertelt hij tegen Management Team. Hij startte zijn carrière bij DaimlerChrysler Nederland, waar hij opklom tot CEO in 2003. Na drie jaar stapte hij over naar dezelfde functie bij DaimlerChrysler Italië, waar hij de eerste niet-Duitse CEO was. Daar werd hij benaderd door Martin Winterkorn, oud-CEO van het Volkswagen-concern, die hem binnen tien minuten overtuigde om naar de Volkswagen Groep te komen.
Vanaf 2011 werkte Schot daar in de bestelwagendivisie, vorig jaar haalde Audi hem binnen. ‘Ik denk dat dit merk veel meer potentieel heeft dan tot nu toe door de buitenwereld werd verondersteld. We staan aan de vooravond van het grootste product-offensief in de geschiedenis van dit merk.’ Vanaf januari is Audi bezig met het lanceren van twintig nieuwe modellen in anderhalf jaar. ‘Zie dit product-offensief, al die gebalde kracht en de zin om de wereld te veroveren. Dan dank je God op je blote knieën dat je hier op deze stoel zit.’
Elektrisch rijden
In die lancering maakt Audi een belangrijk slag naar elektrische modellen. Hoe is Schot van plan om te concurreren met de hét automerk dat hier bekend om staat: Tesla? ‘Zij zijn een katalysator geweest, ze hebben een andere manier van denken over hoe je auto’s naar de markt brengt. Ik omarm het feit dat ze er zijn. Daarom zeg ik: ik heb respect voor mijn concurrenten. Angst nog geen centimeter.’
Schot zat naar eigen zeggen nog nooit langer dan 2,5 jaar in dezelfde functie, en houdt die traditie in ere: vanaf 1 januari mag hij zich CEO van Audi AG noemen, waar ook Ducati, Lamborghini en Italdesign Giugiaro onder vallen. Hij volgt Rupert Stadler op, die in juni werd opgepakt op verdenking van fraude in het dieselschandaal en begin oktober werd ontslagen. Schot nam al langere tijd zijn zaken weer als interim-CEO.
Lees hier het gehele interview met Bram Schot.