Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 argumenten om te stoppen met leaseauto’s van de zaak

De leaseauto is dood. Leve de leaseauto. Dat typeert het nieuwe denken rondom de leaseauto het best. De klassieke, functie-gebonden leaseauto kan écht niet meer, maar het slim beschikbaar stellen van auto’s van de zaak blijft wel verstandig. Maar dan hebben we wel een portie ‘omdenken’ én sterke argumenten nodig.

De leaseauto heeft onwrikbare voordelen: de voertuigen staan niet op de balans, zodat er geïnvesteerd kan worden in zaken met een hogere bijdrage aan de winst. Ook de sores (en kosten) van inkopen, onderhoud & reparatie en inruil blijft je bespaard. Je betaalt natuurlijk extra voor rente en marge van het leasebedrijf, maar de operationele kosten zijn vaak weer lager door volume-inkoopvoordelen op de auto’s en ROB (reparatie, onderhoud en banden) kosten. Nee, de grote financiële lekkage zit in het ondoelmatig inzetten van de leaseauto. In Nederland staat gemiddeld 60 procent van de leaseauto’s overdag stil. Overtuigen en onderhandelen: 6 argumenten Er is een heel effectieve manier om zulke onnodige leaseauto-kosten uit jouw budget te weren: schrap ze! Je moet auto’s weer vanuit de gereedschapskist gaan zien: als ze geen bijdrage aan de omzet leveren, dan hebben ze geen recht op de werkvloer rond te slingeren. Zo simpel gaat het natuurlijk niet, want in veel gevallen is de zakelijke auto een arbeidsvoorwaarde (geworden) en/of is hij functie gebonden. De jurisprudentie, waarin verongelijkte lessees van de rechter gelijk krijgen, geeft aan dat je andere tactieken moet gebruiken. O&O: Overtuigen en Onderhandelen. Hier komen zes sterke argumenten om ingegroeide leasepijn te behandelen: #1 De centjes De bijtelling voor privé gebruik kost de lessee maandelijks netto (!) tussen de 200 en 600 euro. Het exacte bedrag staat elke maand keurig op het loonstrookje, maar veel medewerkers en hun gezinsleden kijken er (bewust) overheen of weten dit niet. De vraag mag worden gesteld of dat maandbedrag niet veel effectiever voor een kinderkamer, wintersport of aanvullend pensioen kan worden ingezet. #2 Het klimaat Duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf betekenen ook omschakeling naar kleinere, hybride en elektrische auto’s. Van de klassieke VW Passat diesel via een Jetta Hybride naar een E-Golf, zeg maar. Bij de nieuwe aanpak horen nieuwe leasecontracten en die bieden de kans om senioriteit of functie los te koppelen van een auto. De gereedschapskist-gedachte wordt weer de basis van het wagenpark: de leaseauto moet aan de omzet bijdragen en niet (zoals bij functie gebonden auto’s) voor 80% van de gevallen alleen voor woon-werk verkeer worden gebruikt. #3 Privé plezier Om het verbruik en de kosten te knijpen, stemmen leasebedrijven de motoren, modellen en het comfort steeds meer af op de korte, vlakke trajecten in ons land. Een volgepakte vakantieauto met een 1.0 liter motor doet het echt niet lekker in de Alpen en een (semi) elektrische auto krijgt de caravan of boot niet verder dan de Vinkeveense plassen. #4 Vrije keuze Wie zich wil onderscheiden via een automerk, kleuren, velgen, cabrio of pick-up, klopt bij een leasebedrijf op de verkeerde deur. Die wil het liefst grijze sedans van Duitse makelij op de weg zetten, want die hebben de hoogste restwaarde. Individuele keuzen of speciale wensen zitten niet in het leasepakket. #5 Zonde tijd Een auto van de zaak lijkt veel vrijheid te bieden, maar de verloren tijd in de files, de ergernis rond onverwachte stremmingen en het zoeken naar een parkeerplaats bewijzen het tegendeel. In de trein kun je -zeker buiten de spits- heerlijk werken en ontspannen. #6 Blij en gezond Het is bewezen dat fietsers niet alleen gezonder, maar ook blijer zijn. De kans op een nat pak is slechts 10% en de helft van de bedrijven heeft een douche waar je je even snel kunt opfrissen. Wie en wat weerhoudt een gezond denkend mens er toch van voor een binnendag op de zaak de e-fiets te pakken? Poolauto’s Als het je lukt je mensen uit de leaseauto te praten dan moet je ze natuurlijk een compenserende reisregeling bieden. Met een mobiliteitsbudget regelen ze zelf hun woon-werk verkeer. Promoot de fiets met een fietsenplan, beperk parkeer- en werkplaatsen en voer flexibele werktijden in. Voor de zakelijke ritten stel je een of meerdere poolauto’s beschikbaar. Bij voorkeur zo’n leaseauto die de hele dag stof stond te happen op het parkeerterrein. Je kunt ze natuurlijk ook op afroep bestellen bij Greenwheels of Car2Go. Voor het reserveren en beheer (inclusief fiscale afrekening van de bijtelling) van poolauto’s zijn hippe apps te vinden.
Slim leasen Foto: Getty Images

De leaseauto heeft onwrikbare voordelen: de voertuigen staan niet op de balans, zodat er geïnvesteerd kan worden in zaken met een hogere bijdrage aan de winst. Ook de sores (en kosten) van inkopen, onderhoud & reparatie en inruil blijft je bespaard. Je betaalt natuurlijk extra voor rente en marge van het leasebedrijf, maar de operationele kosten zijn vaak weer lager door volume-inkoopvoordelen op de auto’s en ROB-kosten (reparatie, onderhoud en banden). Nee, de grote financiële lekkage zit in het ondoelmatig inzetten van de leaseauto. In Nederland staat gemiddeld 60 procent van de leaseauto’s overdag stil.

Overtuigen en onderhandelen: 6 argumenten

Er is een heel effectieve manier om zulke onnodige leaseauto-kosten uit jouw budget te weren: schrap ze. Je moet auto’s weer vanuit de gereedschapskist gaan zien: als ze geen bijdrage aan de omzet leveren, dan hebben ze geen recht op de werkvloer rond te slingeren. Zo simpel gaat het natuurlijk niet, want in veel gevallen is de zakelijke auto een arbeidsvoorwaarde (geworden) of is hij functiegebonden. De jurisprudentie, waarin verongelijkte  gebruikers van leaseauo’s (lessees) van de rechter gelijk krijgen, geeft aan dat je andere tactieken moet gebruiken. O&O: Overtuigen en Onderhandelen. Hier komen zes sterke argumenten om ingegroeide leasepijn te behandelen:

#1 De centjes

De bijtelling voor privégebruik kost de lessee maandelijks netto tussen de 200 en 600 euro. Het exacte bedrag staat elke maand keurig op het loonstrookje, maar veel medewerkers en hun gezinsleden kijken er (bewust) overheen of weten dit niet. De vraag mag worden gesteld of dat maandbedrag niet veel effectiever voor een kinderkamer, wintersport of aanvullend pensioen kan worden ingezet.

#2 Het klimaat

Duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf betekenen ook omschakeling naar kleinere, hybride en elektrische auto’s. Van de klassieke VW Passat diesel via een Jetta Hybride naar een E-Golf, zeg maar. Bij de nieuwe aanpak horen nieuwe leasecontracten en die bieden de kans om senioriteit of functie los te koppelen van een auto. De gereedschapskist-gedachte wordt weer de basis van het wagenpark: de leaseauto moet aan de omzet bijdragen en niet (zoals bij functiegebonden auto’s) voor 80 procent van de gevallen alleen voor woon-werk verkeer worden gebruikt.

#3 Privéplezier

Om het verbruik en de kosten te knijpen, stemmen leasebedrijven de motoren, modellen en het comfort steeds meer af op de korte, vlakke trajecten in ons land. Een volgepakte vakantieauto met een 1.0 liter motor doet het echt niet lekker in de Alpen en een (semi-)elektrische auto krijgt de caravan of boot niet verder dan de Vinkeveense plassen.

#4 Vrije keuze

Wie zich wil onderscheiden via een automerk, kleuren, velgen, cabrio of pick-up, klopt bij een leasebedrijf op de verkeerde deur. Die wil het liefst grijze sedans van Duitse makelij op de weg zetten, want die hebben de hoogste restwaarde. Individuele keuzen of speciale wensen zitten niet in het leasepakket.

#5 Zonde tijd

Een auto van de zaak lijkt veel vrijheid te bieden, maar de verloren tijd in de files, de ergernis rond onverwachte stremmingen en het zoeken naar een parkeerplaats bewijzen het tegendeel. In de trein kun je -zeker buiten de spits- heerlijk werken en ontspannen.

#6 Blij en gezond

Het is bewezen dat fietsers niet alleen gezonder, maar ook blijer zijn. De kans op een nat pak is slechts 10 procent (bron: hetregentbijnanooit.nl)en de helft van de bedrijven heeft een douche waar je je even snel kunt opfrissen. Wie en wat weerhoudt een gezond denkend mens er toch van voor een dag op de zaak de e-fiets te pakken naar kantoor?

Poolauto’s

Als het je lukt je mensen uit de leaseauto te praten dan moet je ze natuurlijk een compenserende reisregeling bieden. Met een mobiliteitsbudget regelen ze zelf hun woon-werk verkeer. Promoot de fiets met een fietsenplan, beperk parkeer- en werkplaatsen en voer flexibele werktijden in. Voor de zakelijke ritten stel je een of meerdere poolauto’s beschikbaar. Bij voorkeur zo’n leaseauto die de hele dag stof stond te happen op het parkeerterrein. Je kunt ze natuurlijk ook op afroep bestellen bij Greenwheels of Car2Go. Voor het reserveren en beheer (inclusief fiscale afrekening van de bijtelling) van poolauto’s zijn hippe apps te vinden zoals Snapcarr, Car2Go of Parkflyrent.

 

Wil je nog meer tips om geld te besparen op je mobiliteit? Lees dan het whitepaper.