De Nederlandse economie draait op volle kracht. Toch gaan elke dag tussen de acht en tien bedrijven failliet. Van horecazaken tot handelsondernemingen, transporteurs, financiële instellingen en zelfs aannemers. In augustus van dit jaar waren het er bijna 260, in september precies 225.
Dat is in eerste instantie natuurlijk een drama voor de ondernemer en z’n werknemers. Maar met zo’n ingrijpende gebeurtenis is er ook nog een andere groep die wordt gedupeerd: de crediteuren.
Klopt het nieuws?
Soms zie je een faillissement al langer aankomen. De klant laat een poosje niks van zich horen, komt ineens met vage klachten over de door jou geleverde producten en diensten of weigert simpelweg een factuur te betalen. Het zijn signalen die je maar beter serieus kunt nemen.
Maar er gaan ook dagelijks bedrijven failliet waarvan leveranciers het niet zagen aankomen. Krijg je te horen dat één van jouw klanten kopje onder is gegaan? Ga dan eerst na of dat ook echt klopt. Die bevestiging kun je vinden op de website van De Rechtspraak. Meer informatie – denk bijvoorbeeld aan wie is aangesteld als curator – lees je terug in het uittreksel van de Kamer van Koophandel.
BTW terugvragen
En dan blijkt je klant daadwerkelijk failliet. Wacht nu niet lijdzaam af tot de curator iets van zich laat horen, maar dien zo snel mogelijk een gespecificeerde vordering in. ‘Indienen ter verificatie’ noemen juristen deze stap.
Van alle schuldeisers wordt vervolgens een lijst opgesteld. Partijen als de Belastingdienst, het UWV, een bank en eigen werknemers hebben een bevoorrechte positie op die lijst. Dat wil zeggen: als er nog iets te verdelen valt, dan komen zij als eerste aan de beurt. Maar daarvoor nog wordt het salaris van de curator op de boedel verhaald.
De curator heeft vaak even tijd nodig om inzichtelijk te krijgen of er genoeg in de boedel aanwezig is om iedereen uit te betalen. Nadat de boedel en alle schulden in kaart zijn gebracht, kan de curator vaststellen of jij als schuldeiser überhaupt nog een kans maakt om iets van je geld terug te zien. Vraag hierom, want er zijn curatoren die het nalaten om dit zelf te melden. Is die kans gelijk aan nul? Dan kun je de BTW over de openstaande facturen bij de fiscus terugvorderen. Zo zie je in ieder geval dat deel nog terug.
Opkomen voor je rechten
Crediteuren hebben nog wel de mogelijkheid om hun eigen vorderingen toe te lichten en die van andere schuldeisers te betwisten. Dat kan op de zogeheten verificatievergadering, die door de curator op de agenda wordt gezet nadat hij alle binnengekomen vorderingen heeft geïnventariseerd.
Het is dan ook zeker aan te raden om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt van de curator immers de mogelijkheid om je positie als schuldeiser te verdedigen. De kans dat je zo nog iets van je geld terugziet, kan daardoor iets toenemen.
Voorbehoud van eigendom
Wellicht heb je spullen geleverd aan de klant die door de rechter failliet is verklaard. Een eerste reflex kan dan zijn: met een paar busjes die kant op rijden en weer innemen die boel. Maar zo simpel is het niet. Over alle spullen die op het terrein van het bedrijf liggen, heeft de curator in principe het zeggenschap.
Je moet kunnen aantonen dat de producten zijn geleverd onder voorbehoud van eigendom. Daarmee zeg je bij de verkoop feitelijk: de spullen worden pas wettelijk van jou nadat het volledige aankoopbedrag is overgemaakt. Dit recht geldt overigens voor een periode van zestig dagen, gerekend vanaf de dag waarop de spullen door de klant zijn ontvangen.
Check in je algemene voorwaarden of je zo’n voorbehoud van eigendom hebt opgenomen. Is dat niet het geval? Regel dit dan zo snel mogelijk alsnog.
Juridisch advies
Bij veel faillissementen is in de praktijk niet veel meer te halen. Nadat de fiscus en de bank hun deel van de boedel hebben opgeëist, blijkt er nog maar weinig over voor de resterende schuldeisers.
Toch heb je als crediteur wel degelijk rechten en ben je dus niet bij voorbaat kansloos. Laat je, zeker als het om grote bedragen gaat, dan ook bij voorkeur bijstaan door een jurist. Die weet precies welke stappen nodig zijn om alsnog iets van je openstaande vordering terug te zien.
Lees ook:
- ‘Dit is wat er op me afkwam nadat ik failliet ging’
- Ken jij alle sores van je nieuwe zakenpartner? ‘Mijn compagnon bleek failliet verklaard’
- Je leverancier verdient vertrouwen, vinden ondernemers
- Hoe Barqo leergeld betaalde door in zee te gaan met een Indiaas bedrijf
Ramon van Lieshout
Ramon is jurist bij DAS. Hij biedt hulp bij arbeidszaken en contractuele geschillen over onroerend goed. Vragen aan Ramon, stuur een mail naar [email protected].