Het is maandagmorgen, de telefoon gaat. Douwe Hooijenga kijkt op zijn scherm en ziet het nummer van de programmeur die hij en zijn zakenpartner hebben ingehuurd om een nieuwe applicatie te bouwen. Hij staat voor het kantoor, zo vertelt hij. De deur is op slot en als hij door de ramen naar binnen kijkt, lijkt het erop dat het hele pand is leeggehaald.
Waar vrijdagmiddag nog stoelen, bureaus en kasten stonden opgesteld, is het nu één lege ruimte. “Of ik daar iets van afwist? Nou, nee dus. Ik had veel afspraken buiten de deur gehad en was al een week of twee niet meer op kantoor geweest”, vertelt Hooijenga over die bewuste ochtend in april, een klein jaar geleden.
Na het gesprek belt hij meteen met zijn zakenpartner. Die zal immers vast een goede verklaring hebben, zo denkt hij nog. Damn, voicemail. “Ik belde een andere ondernemer met wie hij regelmatig zaken deed en die wist me te vertellen dat de huur van het pand was opgezegd. Huh, dat is vreemd?”
Groot enthousiasme
Douwe Hooijenga is wat je noemt een druk baasje. Eerder bestierde hij naast zijn studie aan de Hanzehogeschool een eigen bedrijfje, werkte voor een bank én was politiek actief. Het leven als ondernemer bevalt hem het beste en zo gaat hij na zijn studententijd verder met zijn eenmanszaak: De Moderne Raadgever. “Ondernemers komen bij me voor advies, persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Eén op één sparren met zzp’ers en mkb’ers, daar krijg ik energie van”, aldus Hooijenga.
Eén van zijn eerdere klanten heeft een idee voor een nieuwe applicatie waarmee ondernemers gericht hun doelen kunnen nastreven. Hooijenga ziet er wel iets in en na een paar gesprekken besluiten de twee om te gaan samenwerken.
“Hij had zich al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik zou eerst op adviseursbasis gaan meehelpen aan de ontwikkeling, daarna was het investeerders zoeken en zou ik mede-eigenaar worden. Dat was de afspraak. Het enthousiasme was groot en misschien wel daarom zetten we niks op papier. Had ik dat maar wel gedaan, denk je nu natuurlijk.”
Faillissement
Hooijenga kan zijn ogen niet geloven. Hij tuurt naar het computerscherm en leest het bericht nog een keer. Het staat er echt. Zijn compagnon, de man met wie hij maandenlang dezelfde droom had gedeeld, blijkt failliet verklaard. Weken geleden al. Hoe kan dit? Waarom weet ik niks? Zijn hoofd is een wervelwind met vragen en gedachten.
De telefoontjes die hij even hiervoor pleegde, maakten hem er al niet gerust op, maar het bericht dat hij nu op internet ziet staan doen alle alarmbellen rinkelen. Hooijenga weet het zeker: het zit fout, goed fout.
“Ik belde vervolgens met het payrollbedrijf dat het salaris van onze programmeur regelde. Het contract bleek een paar weken daarvoor opnieuw te zijn afgesloten op de eenmanszaak van mijn zakenpartner. En toen ik onze programmeur diezelfde middag weer aan de telefoon had, bleek die al een poosje niet meer aan onze applicatie te hebben gewerkt. Ik wist dat niet. Mijn zakenpartner stuurde de programmeur aan en ik was die weken ervoor zoals gezegd niet meer op kantoor geweest vanwege een andere klus en een serie afspraken buiten de deur.”
Herkenbaar patroon
Hooijenga zal zijn compagnon uiteindelijk nog maar één keer spreken. Kort nadat de zaak aan het licht is gekomen. “Het valt allemaal wel mee, iemand probeert me een hak te zetten”, zo klinkt het aan de andere kant van de lijn. “Het was een wat warrig verhaal waar ik weinig mee kon.
In de weken erna kwam ik erachter dat hij al vaker in dit soort situaties was beland. Hij had me bedonderd, iets anders kan ik er niet van maken. Al die tijd en energie, het was voor niks geweest.”
Deuk opgelopen
Met Hooijenga gaat het inmiddels overigens weer voor de wind. Zijn eenmanszaak draait goed, hij is achter de schermen betrokken bij een nieuwe startup en daarnaast nog betrokken bij het bedrijfje Beerders, een abonnementendienst voor bier.
Wel geeft hij toe dat zijn vertrouwen aanvankelijk een deuk heeft opgelopen. “Ook al denk je iemand goed te kennen en is het enthousiasme groot, maak heldere afspraken en zet ze op papier. En als je met een zakenpartner in zee gaat, doe dan wel even wat onderzoek naar zijn achtergronden en financiën. Want is de boodschap echt zo rooskleurig als je krijgt voorgespiegeld? Onderneem in vertrouwen, maar wees gewaarschuwd en niet naïef.”
Lees ook:
- Je leverancier verdient vertrouwen, vinden ondernemers
- Hoe Barqo leergeld betaalde door in zee te gaan met een Indiaas bedrijf
- Een leveranciersconflict? Los het in 5 stappen op