De Amerikaanse investeerders van Shasta Ventures vroegen zich af: waaraan kunnen wij de unicorns van de toekomst herkennen? Om antwoord te krijgen onderzochten zij een reeks van 32 succesvolle business to consumer-(tech)bedrijven, waaronder 25 unicorns, oftewel private bedrijven met een waardering van minimaal 1 miljard dollar.
Investeerder Tod Francis zet (bij Femalefounders.info) deze vijf overeenkomsten op een rij, op basis van de ondernemers die destijds nog hun Serie A-financiering moesten zien binnen te halen:
1. Makkelijk af te wimpelen ideeën
“Toen we naar Silicon Valley gingen wilde niemand investeren in Airbnb”, zei mede-oprichter Brian Chesky in een interview met Dezeen. “Een van de redenen was dat ze dachten dat ons idee gestoord was. Mensen dachten: ik ga nooit slapen in het huis van een vreemde. Dat is gestoord.”
Niet alleen de huizendelers van Airbnb liepen tegen dat probleem aan. Bij een goed idee stijl achteroverslaan van verbazing en enthousiast reageren blijkt een totale mythe volgens het onderzoek: de meeste grote ideeën lopen tegen eerst kritiek aan. Het plan lijkt te beperkt, de regelgeving te betuttelend of de aanname lijkt nergens op te slaan.
2. Starten in competitieve markten
De succesvolle startups starten juist wél in een competitieve markt, zegt Francis. Voordat WhatsApp op de markt kwam communiceerden we al via tekstberichten op een telefoon. Toen nog gewoon sms genoemd.
Net als dat er al een taxi te verkrijgen was voor Uber opkwam, al overnachtingen te regelen waren voor het Airbnb-tijdperk en het al mogelijk was om evenementen te organiseren en bijwonen voordat Eventbrite om de hoek kwam kijken.
3. Herontdek klantgedrag
Voordat Dropbox met de online-opslagdienst kwam was het al mogelijk om data van plek a naar b te vervoeren: alleen de nieuw aangeboden dienst met online opslag was nu eenmaal makkelijker te gebruiken dan rond te zeulen met USB-schijven of je maiibox te laten verstoppen door de mailtjes die je aan jezelf stuurde.
De succesvolle bedrijven hebben juist dat: ze herontdekken bestaand gedrag in plaats van iets totaal anders naar de markt te brengen. Dropbox liet gebruikers op een nieuwe manier informatie met zich meenemen maar informatie naar onszelf versturen of met ons meenemen deden we al – veel – langer.
4. Onervaren oprichters
Driekwart van de onderzochte bedrijven is opgericht door ondernemers die daarvoor nog nooit een bedrijf zijn gestart. De voorspelbare nadelen worden opgeheven door een open blik: doordat de oprichters nog nooit hun bedrijf hebben moeten stopzetten laten ze zich ook niet blokkeren door de aanname dat iets ‘toch niet lukt’ of ‘onmogelijk is’.
Staar je echter niet blind op deze overeenkomst: de meeste scale-ups (startups die doorbreken) worden gerund door ervaren rotten.
5. Verdien niets aan je klanten
Tijdens het ophalen van de Serie A-financiering verdienden bedrijven als Twitter en Pinterest nog helemaal niets aan het bestaande klantenbestand. In plaats van energie te steken in het bedenken van een goede manier om de meeste omzet uit het bestaande klantenbestand te halen waren de teams bezig met het laten groeien van het klantenbestand.
Pas op het moment dat de bedrijven zich in de top hadden geworsteld werd de knop omgezet en kwam er substantieel geld binnenrollen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat deze bedrijven al wel aantoonbare tekenen hadden van een goede vraag naar het product of een groeiend aantal gebruikers op hun netwerk.