Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer wil de bezorgmarkt opschudden met virtuele restaurants en dark kitchens

Startup van de week Bright Kitchen wil Nederland en de rest van Europa veroveren met virtuele restaurants die hun maaltijden uitsluitend verkopen via bezorgdiensten. ‘We maken een product dat perfect geschikt is voor bezorging.’

Wat is Bright Kitchen? 

Een verzameling van momenteel 5 virtuele restaurants, die vanuit één fysieke keuken maaltijden maken die alleen worden geleverd via de bezorgdiensten van Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. Een zogeheten dark kitchen dus, vergelijkbaar met Green Summit in de VS en Honest Food in Duitsland. “Er komen wel eens mensen langs, maar die moeten we teleurstellen”, zegt oprichter Rens Bekkers. “We willen ons volledig richten op het bezorgen van maaltijden.”

“Hierdoor kunnen we onze vaste kosten verdelen over meerdere brands. Daarnaast heb je geen zitgedeelte nodig, oftewel, minder vierkante meters. En je hoeft niet op gewilde, kostbare horecaplekken te zitten. We moeten wel de goede ‘straal’ hebben, een bezorggebied van ongeveer twee kilometer.”

Het streven is dat alle virtuele restaurants binnenkort veganistisch zijn. Twee van de virtuele restaurants, Vegan Burger Brothers en Las Vegan, zijn daarvan alvast een voorproefje. Afgelopen week ‘opende’ Bright Kitchen een veganistisch pizzarestaurant, Vinnie’s Vegan Pizza. Eind deze maand volgt Queens Burgers, met “een premium veganistische hamburger, waarmee we ook vleeseters willen overtuigen om plantaardig te eten”. 

Wie zitten erachter?

Rens Bekkers werkte zich vanaf zijn 15e op van afwasser tot kok. “Daar komt mij affiniteit met eten vandaan, al vind ik nu vooral de operatie interessant. Hoe bereid je het en hoe doe je dat efficiënt?” Na een studie International Business  in Manchester werkte Bekkers eerst een tijdje bij Groupon en Deskbookers. Daar zag hij de opmars van marktplaatsen, en hoe die modellen werken.

Ondertussen las Bekkers over de opmars van dark kitchens in de VS, als een goed schaalbaar concept waarmee je als ondernemer relatief makkelijk groeigeld kan aantrekken. Bekkers besloot de handschoen zelf op te pakken en begon eind 2017 een plan uit te werken. Om het concept te testen – zonder gelijk een vastgoedcontract te hoeven afsluiten en te investeren in een grote bedrijfskeuken – huurde Bekkers in de weekenden een kookstudio, inclusief keukenteam.

De resulaten bleken zo goed dat hij de stap aandurfde naar een eigen restaurant. Afgelopen oktober ging de eerste eigen keuken van Bright Kitchen van start in de Amsterdamse wijk de Jordaan.

Wie zitten erop te wachten? 

Vegan eten is een “fantastische groeimarkt”, zegt Bekkers. “Over een jaar of dertig zijn er 10 miljard mensen op de wereld, dan is er vier keer zoveel vlees nodig. Daar zit een groot probleem. Gelukkig zie je dat de veganistische markt hard groeit.”

Maar het huidige aanbod voldoet wat Bekkers betreft niet aan de vraag. “Het is vaak heel duur, zowel in supermarkten als de horeca. Een tweede aspect is de uitstraling en het soort eten. Dat spreekt in mijn optiek de flexitariër of carnivoor die wat minder vlees wil eten niet aan. Die doelgroep wil je overtuigen dat het wel degelijk de moeite waard is.”

Een andere markt waar Bright Kitchen een verschil kan maken zijn bezorgdiensten zoals Uber Eats en Deliveroo. “99 procent van de restaurants die daar nu online staan hebben als core business het bedienen van gasten en het afhalen van eten. Dan ligt je core business dus niet bij het bezorgen, maar bij een gast die fysiek langskomt. Wij kunnen bijvoorbeeld kortere wachttijden creëren. En een product perfect geschikt maken voor bezorging, zodat het in goede kwaliteit aankomt bij de klant. Waardoor de klantbeleving, de hele ervaring, beter wordt.”

Hoe ver is Bright Kitchen? 

Bright Kitchen groeit snel, zegt Bekkers (al wil hij het aantal bestellingen nog niet delen). Een beetje vergelijkbaar met Google vechten restaurants binnen Deliveroo en UberEats om de hoogste notering (rank), die wordt toegewezen door een algoritme. “We krijgen steeds beter in de gaten hoe je daar beter kan scoren, waardoor we in Deliveroo bij vegan burgers stegen van plek 200 naar 12.” 

“Dat betekent vooral heel vaak goede product leveren. zodat consumenten vaker bestellen en goede reviews achterlaten. Alles heeft met een goede beleving van eten te maken.” Bright Kitchen telt nu 15 medewerkers die samen zeven dagen per week eten bereiden. Op de drukste momenten zijn er 4 koks tegelijk aan de slag.

Bright Kitchen wil de komende vier jaar 50 fysieke keukens openen, in meerdere landen, die allemaal meerdere merken zullen voeren. Die uitrol begint als het goed is dit jaar met nog een nieuwe keuken in Amsterdam, gevolgd door Utrecht en mogelijk ook andere steden. “Daarna gaan we meer keukens bouwen in Europa, of direct naar de VS.”

Wat is het businessmodel? 

Vergelijkbaar met een gewoon restaurant. Bright Kitchen betaalt over elke bestelling een commissie aan het bezorgplatform waar de maaltijd wordt besteld. Maar zelf bezorgen zou veel minder schaalbaar zijn, zegt Bekkers. “Met eigen voertuigen, het aannemen van mensen en het lastiger kunnen opvangen van piekmomenten.” 

Nog geld nodig? 

Bright Kitchen stuurde net een pitchdeck naar meerdere geïnteresseerde investeerders. Het precieze bedrag hangt nog af van het aantal investeerders dat wil instappen. Met het groeigeld wil de horecastartup vier nieuwe keukens openen, waarvan twee buiten Amsterdam.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De startup zoekt vooral “slim geld”, oftewel strategische investeerders met kennis van de (operationele kant van) de food-markt. Bekkers: “Partijen die weten wat ervoor nodig is om op te schalen naar 50 keukens. Dat doe ik liever met wat voorkennis.”

Die 50 keukens zijn wat Bekkers betreft niet te hoog gegrepen. “De bezorgmarkt groeit wereldwijd met 17 procent, en de plantaardige markt met 16 procent. Met die combinatie zitten we in een goede positie om geld op te halen. Daarnaast vliegen de miljoenen voor dark kitchens je in de VS en Duitsland om de oren. Ik wil nu echt gasgeven, het model heeft zich bewezen.”