Euronext krijgt er volgende maand een verlieslatend bedrijf bij. Als je de kosten voor de uitbreiding van het aantal laadstations niet mee zou tellen zou Fastned breakeven draaien, meldt het bedrijf hoopvol. Maar dat neemt niet weg dat er vorig jaar ruim 6 miljoen euro aan rode cijfers werd geschreven.
De kosten zijn dan ook enorm. Fastned bouwde tot nu toe 96 peperdure laadstations op premium locaties, grotendeels in Nederland en een (groeiend) aantal Duitsland en Groot-Brittannië. Op dit moment worden nieuwe locaties aangekocht en ontwikkeld in Zwitserland, Frankrijk en België.
Zo manoeuvreert Fastned zich langzaam maar zeker in een “unieke positie positie om te kunnen profiteren van de megatrend naar de volledige elektrificatie van mobiliteit”, schrijft de challenger in het prospectus dat dinsdag werd gepubliceerd.
Omzet
In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet naar 844.000 euro, 236 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op een run rate van 3,3 miljoen euro omzet per jaar. Dat betekent dat er nog een lange weg te gaan is voordat er rendement wordt gemaakt op de 40 miljoen euro groeikapitaal die de handelaar in kilowatturen tot nu toe ophaalde.
Die 40 miljoen is lang niet genoeg om een Europees dekkend netwerk uit te bouwen. Fastned zegt zijn huidige mkb-beurs Nxchange dan ook vaarwel omdat een notering aan Euronext “extra financieringsflexibiliteit geeft en betere toegang tot de kapitaalmarkten biedt, waardoor Fastned’s groeistrategie beter gerealiseerd kan worden”, schrijft het bedrijf. Oftewel, de beursnotering wordt aangegrepen om nieuwe certificaten van aandelen uit te geven om meer laadstations te kunnen bouwen.
De uitdager van Shell heeft de komende vier jaar zeker 40 miljoen euro per jaar aan groeikapitaal nodig, meldde het FD vorige maand al op basis van een vertrouwelijk analistenrapport van ING, dat door Fastned is ingehuurd om de beursgang te begeleiden. In het prospectus meldt Fastned dat er de komende jaren drie tot zes nieuwe locaties bij moeten komen.
Oprichters
Fastned is vooralsnog grotendeels in handen van oprichters Bart Lubbers, zoon van voormalig premier Ruud Lubbers, en Michiel Langezaal. Lubbers heeft 51 procent van de aandelen in handen, CEO Langezaal 30 procent.
Op basis van de notering op Nxchange is het bedrijf uit Amsterdam 175 miljoen euro waard. Maar analisten van ING schatten de beurswaarde in het eerdergenoemde rapport hoger, op 250 miljoen euro tot 330 miljoen euro.
Dit ziet Fastned in zijn prospectus als de belangrijkste kansen….
Groeiende vraag naar EV’s
Het aantal gebruikers dat een (relatief) schone, moderne en stille auto wil neemt toe, neemt Fastned aan. Dit jaar worden er in Europa 500.000 elektrische auto’s verkocht, verwacht Bloomberg New Energy Finance. In 2040 zouden er voor het eerst meer EV’s dan brandstofauto’s kunnen worden verkocht.
First mover
Fastned is, naast een bedrijf als Tesla, een van de eerste spelers die een netwerk van snelladers uitrolt, in een kostbare markt met een hoge drempel voor nieuwkomers. In Nederland heeft het bedrijf het rijk vooralsnog grotendeels alleen.
Locaties
De meeste Fastned-stations liggen langs drukke (snel)wegen. Onlangs werden proeflocaties geopend (‘mini stations’) bij Albert Heijn en de Duitse supermarktketen Rewe.
Opwaarderen
Naast het bouwen van nieuwe stations kan Fastned bestaande locaties upgraden met meer, of snellere laadpalen. Daar zijn bestaande laadstations ook op ingericht, stelt het bedrijf, inclusief een hoge capaciteit-aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.
Overheidsbeleid
Om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs proberen meerdere Europese landen elektrisch rijden een (fiscale) duw in de rug te geven, van minder bijtelling tot een lagere aanschafbelasting. Meerdere steden weren (oude) brandstofauto’s uit hun centrum. Zoals Amsterdam, dat plofmotoren over 10 jaar zelfs compleet wil verbannen. Andersom geldt dat EV-minnende overheden juist een risico zijn op het moment dat er andere politieke wind opsteekt.
Meer elektrische auto’s
Waren de eerste Tesla’s en Nissan Leafs nog een bijzondere verschijning, anno nu rolt de ene naar de andere EV de showroom uit, van elektrische Jaguars en Audi’s tot meer betaalbare Kia’s en Hyundai’s. Het aantal betaalbare EV’s blijft de komende jaren flink groeien, verwacht Fastned, met een verwijzing naar dit staatje van Bloomberg:
Goedkopere batterijen
De prijs voor het kostbaarste onderdeel van een elektrische auto, de batterij, is de afgelopen jaren hard gedaald. Waren batterijen in 2015 nog goed voor gemiddeld 57 procent van de kosten van een nieuwe auto, inmiddels ligt dat percentage op 33 procent, berekende Bloomberg eerder dit jaar. Als dat percentage in 2025 verder is gedaald naar 20 procent – en batterijen 100 dollar per kilowattuur kosten – dan zijn EV’s ongeveer net zo duur als brandstofauto’s.
….. en de belangrijkste risico’s:
Onvoorspelbare markt
De markt voor elektrische auto’s is nieuw, oftewel, de groei van het aantal nieuwe auto’s is lastig te voorspellen. Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op de stijging van het aantal EV’s, van overheidsmaatregelen en brandstofprijzen tot aarzelende fabrikanten en de opkomst van concurrerende technologieën zoals waterstof.
Concurrentie
Heb je geen Tesla, dan kun je ook terecht bij een Ionity, een consortium van BMW, Daimler, Ford, Volkswagen en Shell. Ionity heeft in Nederland al twee snellaadstations, met nog eens twee in aanbouw. Vorige maand kondigde Shell de komst van 200 nieuwe snelladers aan, een project dat voortkomt uit de overname van laadbedrijf NewMotion in 2017.
Nog een groot gevaar is wanneer oliereuzen met diepe zakken hun eigen tankstations voorzien van laadpalen. Zo kondigde Shell vorig jaar al aan het aantal laadpalen bij eigen tankstations fors te willen uitbreiden.
Als EV-bezitter kun je voor je portie stroom op nog veel meer plekken techt – al dan niet thuis of op kantoor. Tesla-eigenaren hebben al de beschikking over een flink Europees snellaadnetwerk.
Ondernemende cultuur
Fastned stelt dat de groei van het bedrijf grotendeels afhangt van de “ondernemende” cultuur van het bedrijf, dat sinds 2013 nog altijd wordt geleid door oprichters Bart Lubbers en Michiel Langezaal. Als die ondernemende bedrijfscultuur verwatert, is dat slecht nieuws voor Fastned. Naarmate het bedrijf groeit wordt snel en wendbaar werken lastiger.
Software-f*ckups
Voor de levering van stroom is Fastned afhankelijk van goede software. Disruptie van die systemen en het lekken van data van klanten, bijvoorbeeld door menselijke fouten of hackers, kan het bedrijf in grote problemen brengen.
Het gevecht om (nieuwe) locaties
Om nieuwe laadstations te bouwen moet Fastned nieuwe vergunningen krijgen, waar vaak voor geboden moeten worden op openbare veilingen. Daarnaast ligt het bedrijf regelmatig in de clinch met tankstations, die Fastned proberen te weren.
Fastned voert momenteel ook rechtszaken met de overheid, onder andere over de uitbreiding van laadstations met voorzieningen zoals winkels en wc’s. Ook lopen er zaken tegen (brandstof) tankstations die zelf laadpalen willen installeren; Fastned claimt dat zij daar geen recht op hebben, zolang die tankstations niet hebben meegedaan aan de openbare veiling voor snellaadlocaties.
Het geld droogt op
Fastned kan de bouw van nieuwe stations nog lang niet uit eigen inkomsten financieren, en blijft daarvoor dus ook de komende tijd nog afhankelijk van externe geldschieters. Ondertussen moet het bedrijf een flinke rentelast van momenteel 2,7 miljoen euro per jaar ophoesten over eerder uitgegeven obligaties.
Maar het belangrijkste financiële risico is de vraag of er überhaupt ooit winst zal worden gemaakt. Veel ruimte om het bestaande businessmodel te tweaken is er niet.
Beursrisico
Op aandeelhoudersgebied kan de liquiditeit van (certificaten van) aandelen tegenvallen, onder meer omdat analisten het aandeel links laten liggen en er geen rapporten over uitbrengen. Het aandeel Fastned kan ook (te) volatiel blijken, wat potentiële aandeelhouders kan afschrikken. Dat schrikeffect kan ook optreden wanneer Lubbers en Langezaal hun grote aandeel zouden afbouwen.