Speakap wist 3D Hubs voor te blijven, de startup die eigenaren van 3D-printers verbindt met partijen die een printklus hebben. De overtuigende nummer drie was Ecobrix, een startup uit Delft, die mobiele waterzuiveringsinstallaties ontwikkelt voor evenementen en de derde wereld. ´Dit is een mooie bekroning op ons jaar´, zegt Patrick van der Mijl, medeoprichter van Speakap in een reactie.
2013 in startups
Nog even wat voorafging: elke week liet Sprout in 2013 een startup zijn plannen pitchen. Telkens hield een panel van investeerders de plannen tegen het licht. Maar tegen het eind van het jaar bepalen de bezoekers van Sprout voor wie de titel Sprout Startup van het Jaar is. De redactie pikte zijn twaalf favorieten uit de longlist, vervolgens hebben we de stembus voor de publieksverkiezing begin deze maand geopend en op de website en in het blad het startschot gegeven.
Vanaf dat moment is er de afgelopen weken driftig gestemd door de Sproutlezers. En vooruit, er zijn ook driftig stemmen geronseld door de startups die op de nominatielijst staan. Dat spel hoort nu eenmaal bij een publieksverkiezing: via Twitter, Facebook, nieuwsbrieven aan het eigen netwerk en – tip voor alle deelnemers aan publieksverkiezingen – in de e-mailhandetekening was het telkens: stem op ons! Zo zien we in elk geval welke startups een bloeiende en enthousiaste community achter zich hebben. Van der Mijl: ´We hebben ook de juiste momenten een aantal impulsen gegeven.’ Speakap heeft interne mailings uit doen gaan naar gebruikers en zijn 17-koppige team via hun persoonlijke Facebook- en Twitter-accounts aan het werk gezet. Iedere dag met de vingers aan de knoppen? ‘Nee, dan schiet je je doel een beetje voorbij.’
Speakap
Na een maand stemmen heeft zich een duidelijke top drie afgetekend, aangevoerd door social mediabedrijf Speakap uit Amsterdam. Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl leveren met Speakap een dienst waar bedrijven een eigen sociaal netwerk kunnen aanmaken. Speakap is niet de eerste die op dat idee gekomen is: de dienst neemt het onder meer op tegen Yammer, inmiddels opgekocht door Microsoft, en Podio, overgenomen door softwaregigant Citrix. Desondanks wil Speakap als enterprise social network de grootste speler in Europa worden. Eenvoud in gebruik is een van de wapenen die ze daarvoor inzetten tegen de grote Amerikanen. Ze haalden al 1,7 miljoen euro op en gaan binnenkort voor nog eens minimaal 1 tot 5 miljoen. ‘2013 is een jaar geweest waarin veel is gebeurd, maar de lancering van ons product is het belangrijkste moment geweest,’ zegt Van der Mijl. Speakap zegt nu 1000 netwerken live te hebben staan. De belangrijkste uitdaging die ze voor 2014 hebben? ‘Dit wordt het jaar waarin een we mooie cases gaan opbouwen met grote klanten en ook willen we onze organisatie intern klaar maken internationalisering. ‘