Van salarissen en kantoorfoto’s tot sollicitatiegesprekken en het oordeel over het management: alles ligt bij Glassdoor op straat. ‘Ons hoofddoel? Transparantie’, vat Tico Andrea de missie van zijn bedrijf samen. Hij stapte onlangs over van Monsterboard en is nu als product manager verantwoordelijk voor de Nederlandse versie van de Amerikaanse site.
‘Als je ergens solliciteert, en je kent niemand bij dat bedrijf, dan weet je eigenlijk niks, het is een soort zwarte doos.’ Andrea wijst op het belang van het aantrekken van goed talent, waarbij het gunstig en transparant profileren van je bedrijf essentieel is. ‘Daar kan Glassdoor een grote rol bij kan spelen.’
Dat is een nobel doel, maar de tactiek – anonieme recensies – is omstreden. De site kent uiteraard een moderatieproces, maar kan niet voorkomen dat er ook valse reviews opduiken.
Markeren
Als bedrijven niet correct worden geportretteerd, dan zouden ze de discussie moeten aangaan door het aanmaken van een gratis werkgeversaccount, is de stelling van Andrea. Dan kunnen zij de reactie van werknemers ook markeren, en gaat de bijdrage door de moderatiemolen. ‘Het is gunstig als werkgevers laten zien dat ze de kritiek beluisteren en lezen, omdat je werknemers dan serieus neemt. En dat je bereid bent om veranderingen door te voeren.’
Met zo’n account kunnen ondernemers ook hun bedrijfsinformatie op hun Glassdoor-profiel aanpassen. En reviews bekijken, zonder dat je zelf iets hoeft toe te voegen. ‘Zo kun je ook het verhaal vertellen vanuit de werkgeverskant, zodat er meer balans ontstaat’, zegt Andrea.
Groei
Hoe dan ook, de opmars van Glassdoor zet rustig door. Verdeeld over 190 landen hebben 30 miljoen mensen zich aangemeld. Investeerders staken tot nu toe 160 miljoen dollar in de recruitement-disruptor, waarvan 70 miljoen afgelopen januari door Google Capital. Daarmee werden al sites opgetuigd in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland.
Onder Nederlandse gebruikers is Glassdoor stiekem al een tijdje populair. Zo is er al informatie te vinden over de werkcultuur en salarissen van 1600 Nederlandse werkgevers, volgens Glassdoor het hoogste aantal voorafgaand aan lancering in een land.
Zie ook: Jobsome wil de Iens voor de arbeidsmarkt worden
Een bedrijf als Spil Games kan erover meepraten. Voordat het Hilversumse bedrijf vorig jaar in een crisis verzeild raakte en talloze mensen moest ontslaan, spuwden (ex-)medewerkers hun gal op Glassdoor: ‘Management team is niet zeker over wat het wil, en is nauwelijks in staat te communiceren met de rest van het bedrijf’, of: ‘Er is geen strategie, ze veranderen de ‘focus’ iedere paar maanden en daarmee komen ze af van iedereen die kritisch of creatief is.’
Glassdoor zelf mag zich als werkgever op de borst kloppen met een waardering van gemiddeld 4,6 sterren. Oprichter en ceo Robert Hohman wordt door 99 procent van de reviewers goedgekeurd.
‘We proberen een gebalanceerd beeld te geven’, zegt Andrea, die wijst op het feit dat werknemers zowel plus- als minpunten moeten invullen.
Vacatures
Glassdoor, dat zichzelf ‘de meest transparante vacaturemarktplaats ter wereld’ noemt, verdient vooral geld met vacatures, en gaat op die manier de concurrentie aan met sites als Nationalevacaturebank.nl en Monsterboard.nl. Met premium-accounts kunnen werkgevers, behalve vacatures plaatsen, meer en aangepaste analyses uitvoeren.
Die premium-accountants zijn vooralsnog niet beschikbaar op de Nederlandse site, vertelt Andrea. ‘Het belangrijkste is dat we de site gaan laten groeien en meer nuttige informatie geven. We willen meer transparantie brengen.’ Op termijn sluit het bedrijf een Nederlands kantoor niet uit.
Revolutie
Concrete verwachtingen heeft Glassdoor nog niet in Nederland. ‘We hebben gemerkt dat er in Frankrijk en Duitsland grote belangstelling is, dus ik hoop dat dat in Nederland ook zo is. Het is onderdeel van een revolutie waarbij consumenten meer inzage willen, en meer macht.’
Oprichter was World of Warcraft-verslaafde
Glassdoor is het geesteskind van Robert Hohman. Na enkele jaren bij Microsoft en Expedia besloot hij tot een apart soort sabbatical: Hohman stortte zich een jaar lang op het online rollenspel World of Warcraft. De ‘community’ waar hij dat spel mee speelde gaf hem naar eigen zeggen de inspiratie voor Glassdoor. Maar ook de opmars van sites als Yelp zetten Hohman aan het denken: waarom bestond er nog geen reviewsite voor een van de belangrijkste zaken in het leven van mensen: hun baan. Hohman startte Glassdoor samen met twee andere Expedia-veteranen; de eerste versie van de site werd in 2008 gelanceerd.