1. RTL investeert 3 miljoen in woonwinkel Flinders
Geert-Jan Smits heeft bij RTL Ventures 3 miljoen opgehaald voor de expansie van zijn webshop in designmeubels Flinders. In ruil daarvoor krijgt de investeringstak van het mediabedrijf een minderheidsbelang. Flinders wil het geld investeren in een ruimer assortiment, personeel, marketing en logistiek. RTL is bovendien een prima kanaal om de naambekendheid te vergroten met tv-reclame. Flinders wil ook een eigen magazine. Smits ziet nog voldoende plek voor een online winkel in de betere woninginrichting. “De woonbranche is tot op heden erg versnipperd. De huidige design woonwinkels hebben vooral een regionale focus en online grootmachten als Bol.com, Wehkamp en Fonq missen de specialisatie in het luxesegment.” Flinders behoort tot de 10 snelstgroeiende webwinkels in Nederland.
2. Tesla wil pizza-automaat van 25’er Jordi Hillenga
Vorig jaar stond Groninger Jordi Hilenga (20) nog in de Sprout 25 onder de 25-lijst van jonge ondernemers met zijn bedrijf Pizza-automaat, nu wordt hij benaderd door Tesla met het verzoek om zo’n bakmachine op te hangen in het nieuwe kantoor in Amsterdam. De NS ging om nadat Hillenga er binnenliep en een presentatie hield voor de balie van het hoofdkantoor en in Zuid-Afrika bestelde een supermarkt uit eigen beweging zelfs 150 pizza-automaten, zegt Hillenga tegen het Dagblad van het Noorden. Over vijf jaar hoopt Hillenga ‘heel West-Europa veroverd te hebben.’
3. Jimmy Choo in de etalage
Dure schoenen kopen? Het Britse luxemerk Jimmy Choo onderzoekt de mogelijkheid om het bedrijf, sinds 2014 genoteerd aan de beurs van Londen, te verkopen. De Duitse familie Reimann bezit nu via investeringsmaatschappij JAB twee derde van de aandelen, maar zou daar van afwillen. Hakjes en accessoires passen niet meer zo bij de zaken in portefeulle waar de Riemanns meer mee denken te kunnen verdienen: koffie (onder meer die van Douwe Egberts en Peets) en broodjes(zaken). Jimmy Choo is in 1996 opgericht door schoenontwerper Jimmy Choo en Vogue-journalist Tamara Mellon. Beiden hebben zich al jaren geleden teruggetrokken uit hun bedrijf, in ruil voor een stapel cash. Jimmy Choo is op de beurs 850 miljoen euro waard.
4. Jack Ma: technologie gaat pijn doen
Jack Ma, de ondernemer achter de Chinese internetreus Alibaba, zegt dat de wereld zich moet voorbereiden op decennia ellende, veroorzaakt door de disrupties van de interneteconomie. “De komende dertig jaar zal de wereld meer pijn dan geluk zien,” zei Ma op een ondernemerscongres in het Chinese Zhengzhou volgens persbureau Bloomberg, doelend op de effecten van nieuwe technologie. “Sociale conflicten zullen impact hebben op alle industrieën en beroepen.” Volgens Ma moet het onderwijs worden aangepast aan het werken met robots, die in zijn ogen alleen moeten worden ingezet voor werk dat mensen niet kunnen doen. “Op die manier hebben we de kans om machines als werkpartners van mensen te blijven zien, in plaats van als vervanging.”
5. TMG wil Jort Kelders 925 (nog) niet kopen
Jort Kelder kan nog niet rentenieren: de overname van zijn zakensite 925 door Telegraaf Media Groep lijkt niet door te gaan, meldt Quote. Vorig jaar leek de deal rond tussen Kelder, zijn mede-aandeelhouders (Vice Media en zakenman Ronald van de Laar) en de uitgever, maar TMG heeft het inmiddels druk met zichzelf. Het management is aan de dijk gezet, het wordt zelf overgenomen door de Belgen van Mediahuis en beraadt zich op de strategie. Kelder reageert laconiek: “Ik heb een contract en mij is verzekerd dat dat wordt nageleefd. Toch lijkt de liefde doodgebloed.” Duidelijk is wel, dat het niet gaat om een miljoenendeal: de compensabele verliezen die 925 heeft opgebouwd zijn groter dan het overnamebedrag.
6. En dat dit: Apple dreigde Uber uit de App Store te gooien
Blijft Travis Kalanick dan niets bespaard? New York Times meldt in een smeuïg profiel van de Uber-oprichter dat Apple in 2015 zijn taxi-app bijna uit de App Store heeft geflikkerd wegens schending van de voorwaarden: Uber wist destijds indivuele iPhones te identificeren, zelfs als gebruikers de app al hadden verwijderd van hun toestel. Met een geofencing-slimmigheidje zorgde het bedrijf er wel voor, dat in de buurt van Cupertino dit zogeheten finger printing achterwege bleef. Uber zelf doet het bericht af als fake news: het systeem ‘volgt’ geen gebruikers en was louter bedoeld om fraude met gestolen creditcards en gestolen telefoons tegen te gaan.
No, Uber can’t track your location after you deleted the app. Don’t spread fake news.
— Jelle Prins (@jelleprins) 24 april 2017
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van dinsdag 25 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk