1. Oprichters Bugaboo hebben mot
De twee oprichters van kinderwagenfabrikant Bugaboo, Max Barenburg en zijn zwager Eduard Zanen, vechten elkaar de tent uit. Volgens de Telegraaf weigert Max Barenburg, ontwerper van het wereldwijd populaire kinderwagen, zijn helft van de aandelen in Bugaboo International aan een derde te verkopen, terwijl hij dat vijf jaar geleden samen met zijn zwager en mede-aandeelhouder Eduard Zanen in een overeenkomst heeft vastgelegd. Zanen hoopt Barenburg nu via de rechter en op straffe van een dwangsom van 10 miljoen euro aan de onderhandelingstafel te dwingen.
2. Beleggers dumpen Snap alweer
Het aandeel Snap spoot vorige week 44 procent de hoogte in bij zijn beursdebuut, en won een dag later nog eens 11 procent. Maar beleggers dumpen de aandelen in het bedrijf achter de mobiele app Snapchat alweer. Maandag daalde de koers ruim 12 procent, waarmee die overigens nog ruim boven de introductieprijs van 17 dollar is gebleven. Bij de beursgang was de vraag enorm, doordat veel beleggers naast de stukken hadden gegrepen bij de inschrijving. Inmiddels vinden beleggers het bedrijf een tikje overgewaardeerd, mede onder invloed van analisten die verkoopadviezen de wereld insturen.
3. Bilder & De Clercq gaat maaltijden thuisbezorgen
Bilder & De Clercq, de eetwinkel die in 2015 failliet ging en een doorstart heeft gemaakt, maakt een interessante pivot: het begint landelijk met thuisbezorgen. Dat maakt het op zijn Facebookpagina bekend: na veel aanvragen uit heel Nederland bezorgt het zijn zelfkookmaaltijden voortaan elke zaterdag aan huis. Het is de bedoeling om het aantal bezorgmomenten snel uit te breiden. Bilder & De Clerq werkte tot nu toe met eigen winkels en een bestelmuur maar gaat nu de concurrentie aan met Hellofresh, Marly Spoon en andere maaltijdboxen. Oprichters Diederik van Gelder en Rogier Leopold zijn sinds de doorstart niet meer aan boord.
4. 5 miljoen voor fintechstartup Dimebox
De Amsterdamse fintechstartup Dimebox, specialist in software voor het afwikkelen en analyseren van online transacties, heeft een kapitaalinjectie van 5 miljoen euro gekregen van zijn Australische branchegenoot BillPro Group. Dimebox, in 2014 opgericht door Jan Joost Kalff, Raymundo Leefmans en Hans van Leeuwen, levert zijn betaalsoftware white label aan onder meer banken en e-commercebedrijven. De Australiërs zochten een manier om door te groeien in de Europese markt, Dimebox kan zijn producten nu verder ontwikkelen en zelf ook doorgroeien. Hoe groot het belang van BillPro wordt, is niet bekendgemaakt.
5. Directie failliet House of Shoes voor de rechter wegens wanbestuur
Schoenenketen House of Shoes is in 2015 door wanbestuur failliet gegaan. Dat stelde curator Olaf Poorthuis al eerder, maar nu sleept hij de directie ook voor de rechter, blijkt uit zijn laatste verslag. Hij stelt ze aansprakelijk voor de schuldenlast van 8,2 miljoen euro die na het (tweede) faillissement van de keten met 22 filialen is achtergebleven. De bestuurders hebben inmiddels een advocaat in de arm genomen, die over een maand met een reactie dient te komen in de rechtszaak. Het bestuur stelde eerder tegenover de curator dat het ondanks grote inspanningen en investeringen niet lukte om de exploitatie van de schoenenwinkels in de teruglopende retailbranche rendabel te krijgen.
6. En dan dit: Spaanse startup loopt blauwtje met knalblauwe wijn
Ook in Nederland was het dé zomerhit van de afgelopen jaren: knalblauwe wijn die eruitziet als antivries, maar smaakt als een prima Chardonnay. De Spaanse startup Gïk, anno 2015, maakte er tot in Japan en Korea naam mee en verkocht al meer dan 120.000 flessen van het spul. Maar nu zijn de makers van de vrolijke wijn tegen narigheid aangelopen: volgens het Spaanse ministerie van landbouw schenden ze met hun kleurige innovatie de wijnregels en mag hun product geen blue wine meer heten. Gïk is niet voor een gat te vangen: met een nieuw etiket en aangelengd met 1 procentje most kunnen de blauwe flessen wel door de beugel. Ober!
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van dinsdag 7 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk