Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3D Hubs grijpt Challenger Award; 15 miljoen voor Bidroom

Ondernemersnieuws: 3D Hubs is Sprout Challenger van het jaar, 15 miljoen voor Booking-concurrent Bidroom en Tikkie komt naar webwinkels. 

1. 3D Hubs grijpt Challenger Award

3D Hubs is de nieuwe Sprout Challenger van het jaar. Een vijfkoppige jury met Marco Aarnink (Print.com), Adriaan Mol (Mollie, Messagebird), Constance Scholten (Slingshot Ventures), Erik de Heer (EY) en Giels Brouwer (SciSports) koos het bedrijf donderdagavond tijdens het Challengerdiner in Utrecht. 3D Hubs begon als ‘Airbnb’ voor 3D-printen, maar besloot zich dit jaar volledig op de professionele markt te storten. Die gedurfde stap werd beloond met opdrachten van onder meer de NASA en Rolls-Royce. “Dit zijn echt topondernemers, die de afgelopen jaren veel hebben geleerd van de hype van 3D en wat erna volgde”, zegt jurylid Adriaan Mol over oprichters Bram de Zwart, Brian Garret en Filemon Schöffer. 

Lees meer: 3D Hubs wint de Challenger50 van 2018

2. Bidroom haalt 15 miljoen op

De Nederlandse Booking.com-concurrent Bidroom krijgt 15 miljoen euro groeikapitaal van twee niet nader genoemde family offices en de (deels nieuwe) directie van Bidroom zelf. Daarmee wordt het personeelsbestand binnen een jaar uitgebreid van 50 naar 200 mensen, ook in de vestigingen in Istanboel, Parijs en Krakau. De Challenger van 2014 van Mark Bradshaw, Michael Ros en Casper Knieriem onderscheidt zich van Booking en Expedia doordat de 128.000 aangesloten hotels geen commissie betalen, maar een jaarlijkse fee. Ook hotelzoekers moeten zich eerst aanmelden, en betalen een jaarlijkse vergoeding van 59 euro. 

3. Beyond Meat naar de beurs 

De Amerikaanse vleesvervanger Beyond Meat gaat – als eerste vegabedrijf ooit – naar de beurs, en wil vanaf 2020 ook in Europa in de schappen liggen. De beursgang moet 100 miljoen in het laatje brengen. Uit het IPO-document blijkt dat de branchegenoot van de Vegetarische Slager groeit als kool. Afgelopen jaar knalde de omzet naar 33 miljoen dollar, vergeleken met 9 miljoen het jaar daarvoor. De eerste negen maanden van dit jaar waren de ‘bloedende’ vega-burgers al goed voor ruim 56 miljoen. De startup van Ethan Brown heeft onder meer Bill Gates en Leonardo DiCaprio aan boord als investeerders.

4. Tikkie rolt zakelijke accounts uit

Betaalapp Tikkie lanceert zakelijke accounts waarmee ook ondernemers – mits zij een zakelijke ABN Amro-rekening hebben – betaalverzoekjes kunnen sturen naar klanten. Voor webwinkel rolt de dienst van ABN Amro ook snel betalen uit, waarbij klanten niet telkens hun adresgegevens in hoeven te vullen. Later deze maand wordt het voor ondernemers makkelijker grote Tikkie-batches te verzenden. ABN Amro verdient tussen de 0,15 en 0,25 euro per (geslaagde) Tikkie-transactie.

5. Amazon opent (tijdelijke) winkel in Nederland

Amazon opent vandaag voor het eerst een fysieke winkel in Nederland. Die retailstap op Nederlandse bodem is vooralsnog een tijdelijke: het gaat om een pop-upwinkel (‘House of Holidays’) de Amsterdamse wijk De Pijp, waar kopers vandaag en morgen inspiratie kunnen opdoen voor de feestdagen. Daadwerkelijk kopen zit er niet in. De internetgigant van Jeff Bezos gebruikt de winkel om de Nederlandse markt beter leren kennen. Klanten kunnen de kleding, speelgoed en gadgets scannen met een Amazon-app en online bestellen. Het bedrijf opent dezelfde popupwinkels tegelijk Londen, Parijs, Madrid en Berlijn. Amazon bouwde in de VS al enkele honderden fysieke winkels

6. En dan dit: Dolce & Gabbana veroorzaakt rel in China 

Modemerk Dolce & Gabbana heeft een miljoenen dollars kostende modeshow in Shanghai afgeblazen na een storm van kritiek op social media. Een aantal mensen vond de online advertenties voorafgaand aan de show, bedoeld als knipoog naar de Chinese cultuur, vrouwonvriendelijk en een uiting van Chinese stereotypes. Vervolgens doken er vermeende privéberichten waarin medeoprichter Stefano Gabbana zich ogenschijnlijk verdedigt tegen die aantijgingen. Gabbana, die zich eerder onhandig uitliet op social media, claimt dat zijn Instagram-account is gehackt. Ook het Instagram-account van Dolce & Gabbana zelf zou zijn gehackt. Wat de schade is in de voor het modemerk cruciale groeimarkt valt nog te bezien. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:


Bron

Tot zover de Sprout update van vrijdag 23 november. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.