Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

Bidroom

Mark Bradshaw (45), Michael Ros (31) en Casper Knieriem (38)

Wat: Platform voor hotelovernachtingen waarbij hotels bieden op de klant
Wie wordt uitgedaagd: Booking.com
Sinds: 9 januari 2014
Omzet 2013: niet van toepassing
Medewerkers: 12

De drie oprichters van Bidroom weten precies wie ze uitdagen: Booking.com. ‘Over vijf jaar willen we een derde van hun markt afgepakt hebben’, zegt Michael Ros. Bidroom doet wat alle aanbieders van hotelovernachtingen op internet doen. Maar dan andersom: de klant hoeft niet te zoeken, te bieden of te vergelijken, maar geeft slechts aan waar hij één of meer overnachtingen zoekt. Vervolgens is het aan de hotels om die klant een zo scherp mogeijke aanbieding te doen voor een overnachting. Meteen vanaf de lancering was er grote interesse van hoteliers. ‘Dat geeft wel aan dat de hotels helemaal klaar zijn met Booking.com en de hoge commissies die ze daar betalen.’ Nu staan op de website van Bidroom een derde van alle hotels in de 58 grootste steden, later dit jaar wordt dat uitgebreid naar alle hotels in de wereld. Bidroom is gratis, maar er komt ook een betaalde variant. ‘Een premium-model waarbij hotels een klein bedrag betalen.’ Met de volgende stap in hun strategie wordt de grote concurrent pas echt het vuur na aan de schenen gelegd. Ros: ‘We gaan de prijzen van Booking.com op onze site zetten. Zodat klanten meteen zien hoeveel goedkoper ze bij ons uit zijn.’

Auteur: Jan Ligthart