Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo opende een Nederlandse betaaldienst zijn eerste buitenlandse vestiging – in coronatijd

Online Payment Platform, een Nederlandse betaaldienst voor platformen en marktplaatsen, besloot na het aanhaken van een grote Duitse klant een kantoor in Berlijn versneld te openen. Face-to-facecontact bleek ook tijdens de coronapandemie onmisbaar.

Online Payment Platform, de betaaldienst (40 medewerkers) van oprichter Richard Straver en CEO Maurice Jongmans, kreeg vorig jaar ‘een grote kans’ in Duitsland, vertelt Jongmans. De handtekening is nog niet gezet (waardoor Jongmans de naam van de klant nog niet kan delen), maar het bedrijf uit Delft wilde niet tot het laatste moment wachten met het op de rails zetten van de Duitse tak.

Een uitbreiding naar Duitsland stond al op het programma, maar de coronapandemie leverde een paar extra hoofdbrekens op. Toch werd de opening van een kantoor in Berlijn naar voren gehaald. ‘In zo’n geval moet je het ondernemersrisico nemen’, zegt Jongmans. ‘De verdiensten komen na de investeringen.’ 

Het bedrijf bedient nu 170 platforms door heel Europa, van ANWB Camping, Kamernet en Natuurhuisje tot Ebay, PetBnB (een oppasdienst voor huisdieren) en een Belgisch platform voor het aanbieden van – jawel – varkens.

Jongmans: ‘We vinden het belangrijk om onze klanten lokaal te ondersteunen. Voor hen is het prettig om in hun eigen taal met ons te kunnen communiceren en met mensen die de cultuur kennen. Aangezien we al zakendoen met enkele partijen in Duitsland en de platformeconomie zich daar ook razendsnel ontwikkelt, lag het voor de hand om fysieke aanwezigheid te hebben.’

Duitsland is voor Online Payment Platform een groeimarkt. Het land liep met online betalingen nog wat achter, en veel platforms hebben nog geen betaaldienst geïntegreerd. Op veel platforms worden de betalingen nog tussen verkoper en koper onderling geregeld. Maar net als in Nederland zijn markplaatsen op zoek naar meer zekerheid, veiligheid en controle over betalingen. In het kantoor in Berlijn werken binnenkort in totaal tien medewerkers.

Hoe vind je tijdens het hoogtepunt van de pandemie een kantoorruimte?

‘Dit was nog best een uitdaging. We waren op zoek naar een bijzondere ruimte die past bij onze organisatie en hadden daarvoor duidelijke criteria. We zijn bijvoorbeeld geen fan van bedrijfsverzamelgebouwen. Dit past ook niet bij onze business- en security-policies. Uiteindelijk vonden we na veel online zoeken een heel mooi en modern kantoor in het centrum van de stad.’ (foto rechts)

‘Toen we echter contact zochten met de makelaar, verliep de communicatie wat moeizaam. Je merkt dat er een taalbarrière is en dat het contact wat afstandelijk is. Vervolgens ontdekte ik dat een makelaar in Duitsland iets anders werkt dan bij ons. Zo was er geen plattegrond met de afmetingen van de ruimte beschikbaar. Ook verschilde de tekeningen van wat we op de foto’s zagen. Toen we probeerden om een plattegrond met maatvoering te krijgen stuitten we op weerstand. Er was  geen andere keuze dan naar Berlijn afreizen om de ruimte met eigen ogen te bekijken – en op te meten.’ 

Hoe heb je coronaproof de trip naar Berlijn gemaakt? 

‘Ik heb verschillende vervoersopties afgewogen. Uiteindelijk was vliegen de beste keuze en dan uiteraard met mondkapje. Het was wel een vreemde gewaarwording. Je komt aan op een nagenoeg leeg Schiphol en gaat met de enige KLM-vlucht van die dag naar Berlijn. In het vliegtuig had ik een volledige rij stoelen tot m’n beschikking. Bij aankomst werd door de Duitse marechaussee gevraagd wat ik kwam doen en of mijn reis wel echt noodzakelijk was. Daarnaast heeft men in Duitsland strengere regels met betrekking tot mondkapjes en was het ook verplicht deze in winkels te dragen.’ 

‘Dezelfde middag heb ik het kantoor bezocht, opgemeten en kennisgemaakt met de verhuurmaatschappij. Je merkt dat dit, ondanks het feit dat je geen handen kunt schudden, ongelooflijk helpt in het contact en het direct een stuk prettiger communiceert. Vervolgens ben ik na een hotelovernachting weer teruggevlogen naar Nederland.’

Was het lastig om het kantoor operationeel te krijgen?

‘Gelukkig kon het papierwerk allemaal prima op afstand worden afgehandeld, hoewel het huurcontract nog wel per koerier naar Duitsland moest. Op 1 juli kregen we de sleutel. Om zeker te zijn dat we zo direct aan de slag zouden kunnen, hadden we de hele inrichting in Nederland besteld en naar kantoor laten komen. Vervolgens zijn we in een busje naar Berlijn gereden. Samen met onze officemanager en operations manager heb ik de sleutel in ontvangst genomen en het kantoor ingericht. Ook zijn we direct gestart met het voeren van sollicitatiegesprekken.’  


Online Payment Platform-CEO Maurice Jongmans test het nieuwe meubilair in het net geopende kantoor in Berlijn | Foto: Online Payment Platform

Hoe heb je medewerkers aangenomen en ingewerkt? 

‘We hadden in Nederland Janneke aangenomen die naar Berlijn ging verhuizen en het kantoor zou gaan runnen. Zij spreekt Duits en is bekend met beide culturen en inmiddels ook met onze bedrijfscultuur. Ter plaatse hebben we inmiddels nog drie lokale medewerkers aangenomen. Het inwerken van deze collega’s is anders dan we normaal zouden doen, maar hier hebben we onder andere met digitale middelen een goede weg in gevonden.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Uiteraard nemen we de coronamaatregelen in acht en volgen we ook in Duitsland nauwgezet het nieuws over corona en de adviezen die worden gegeven. Verder hebben we een goede middenweg gevonden tussen thuiswerken en op kantoor werken. Het sociale aspect is gewoon ook heel belangrijk binnen ons bedrijf. Natuurlijk kiezen we ervoor om buiten de spits te reizen zodat mensen die met het OV moeten komen, niet onnodig in een volle trein te zitten.’

Wat is het belangrijkste inzicht dat je met deze ervaring hebt opgedaan?  

‘Je ziet dat hoewel je tegenwoordig heel veel digitaal kunt regelen, face-to-facecontact uiteindelijk onmisbaar is. In ieder geval bij het sluiten van dit soort grotere transacties in Duitsland. In die zin is deze ervaring een mooie bevestiging van de noodzaak om met onze organisatie ook ter plaatse aanwezig te zijn.’