Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Elon Musk Tesla vergelijkt met een hamburgertent

Waar het aandeel Tesla flink in de lift zat en de reacties op de Model 3 lovend zijn, is er ook kritiek op de organisatie. Ruim 63.000 mensen zouden hun bestelling voor de nieuwe bolide hebben ingetrokken. Hoe reageer je als ceo op listige vragen van gehaaide investeerders? Simpel, vergelijk je automerk met een hamburgertent. 

Foto: Getty Images

De Tesla Model S is een gewilde auto, maar voor het gros van de mensen nét iets te duur. Toen Tesla bekend maakte een luxe, betaalbare én volledig elektrische auto te maken, stroomde de voorbestellingen binnen. Handig, want al die mensen betaalden 1.000 dollar. Een goedkopere lening kun je niet voorstellen.

Tijdens de presentatie van de afgelopen kwartaalcijfers maakte Tesla-oprichter Elon Musk bekend dat de initiële euforie rondom de Model 3 enigszins bekoeld is: 63.000 mensen hadden hun bestelling geannuleerd. Menig ceo zou hier zenuwachtig van worden, maar Musk is niet een van hen. 

  • “Those cancellations occurred over the course of more than a year,” Musk said on the call. “I think [these numbers] are inconsequential. With a small amount of effort we can easily drive the Model 3 reservation number to something much higher but there’s no point. It’s like if you’re a restaurant and you’re serving hamburgers and there’s like an hour and a half wait for hamburgers, do you really want to encourage more people to order more hamburgers?”

Musk erkent dus, in een opvallende metafoor, dat de pijplijn voor Model 3-bestellingen overvol zit. Actief werven heef dan ook geen zin. Ondertussen wachten alsnog 455.000 mensen op hun nieuwe auto. De eerste worden inmiddels uitgeleverd. Wie er nu één bestelt in de VS, zou ‘m rond eind 2018 kunnen verwachten. 

De Zuid Afrikaanse-ondernemer kent als geen ander de kracht van schaarste.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: Waarom Elon Musk nooit korting geeft op je Tesla Model 3

via GIPHY