Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Social Impact Ventures niet genoeg heeft aan 30 miljoen euro

Dankzij het European Investment Fund (EIF) heeft het investeringsfonds Social Impact Ventures van 'founding mothers' Willemijn Verloop en Machtelt Groothuis nu in totaal 30 miljoen euro om te investeren in impact-ondernemers. Daar blijft het niet bij, zegt partner Helmer Schukken.

Dat tikt aan: Social Impact Ventures haalde deze week in een klap 19 miljoen op als groeikapitaal voor sociale ondernemingen met “een financieel gezond bedrijfsmodel en een positieve en meetbare impact op mens en natuur”. Het EIF neemt 15 miljoen euro voor zijn rekening, de rest is afkomstig van een aantal informele investeerders.

Het ophalen van die 19 miljoen was aan de ene kant heel makkelijk, zegt Schukken, “omdat alle investeerders een gedeelde visie hebben over investeren in sociale ondernemingen in Nederland”. Aan de andere kant is het EIF een nogal vooraanstaand instituut, met strikte regels op met name het juridische vlak. “We hebben dus behoorlijk wat tijd met elkaar doorgebracht en er ongeveer een jaar over gedaan.”

Doorgaan

Met de EIF-deal is het fonds nog niet ‘vol’; Social Impact Ventures gaat nog een maand of 3 door met fundraisen, zegt Schukken. “Er kan nog wel wat bijkomen. Het EIF is voor een aantal partijen toch ook een soort kwaliteitsstempel.”

Het fonds van Verloop (Social Enterprise NL, War Child), Groothuis, Jelle van der Steeg, Warner Philips en Schukken ging afgelopen zomer live met 11 miljoen euro. De eerste miljoenen gingen naar Taxi Electric en Afval Loont.

Longlist

Het fonds begon met een longlist van 800 ondernemers, die inmiddels is teruggebracht naar 40. Met 4 daarvan is het fonds nu serieus in gesprek voor een investering tussen de 500.000 euro en 3 miljoen euro. Uiteindelijk zullen er zo’n 15 ondernemers groeigeld krijgen van het fonds, verwacht Schukken. “Maar je weet het natuurlijk pas zeker als de handtekeningen gezet zijn.” 

Technisch gezien verschilt het fonds niet zoveel van andere private equity-investeerders. Het heeft een duur van 10 jaar, met een mogelijke verlenging van 2 jaar. Binnen die periode “moet het gebeuren”. Oftewel, dan vindt er als het goed is een exit plaats. Het belangrijkste verschil met andere investeerders is dat er een meetbare, positieve impact moet zijn op mens en natuur – het “impactrendement”, zoals Schukken het noemt.

Trend

Voor de vroegefase-ondernemers is er redelijk wat geld beschikbaar, zegt Schukken. Social Impact Ventures richt zich daarom op de fase na een jaar of twee, waneer een bedrijf de eerste startupfase voorbij is, en er tenminste zicht is op winstgevendheid. “Als je dan wilt opschalen, dan is het nog best lastig om investeerders te vinden. Dat hebben we 4 jaar geleden onderzocht met McKinsey. Veel ondernemers zijn net te klein voor grote institutionele investeerders.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sociaal ondernemen is een trend die nu uit zijn kinderschoenen aan het groeien is, zegt de investeerder. “Er zijn veel ondernemers die deze overstap maken, en niet alleen veel geld willen verdienen, maar ook een bedrijf willen neerzetten dat ertoe doet, waarbij je iets kan bijdragen aan de maatschappij. Dat trekt ook weer talent aan en daarom den ik dat er veel potentieel is voor deze groep bedrijven.”

Behalve het – ook met praktische ondersteuning – helpen opschalen van ondernemers, heeft Social Impact Ventures nog een tweede doelstelling: zorgen dat de grote jongens uit de investeringswereld, bijvoorbeeld pensioenfondsen, zich aan het impactfront melden, “zodat er nog meer kapitaal beschikbaar komt en deze industrie verder wordt aangejaagd”.