Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De snelle groei van De Vegetarische Slager

Hij wil de grootste slager van de wereld worden, met vlees dat geen vlees is. In een nieuwe aflevering van Groeigeld vertelt Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager over zijn (internationale) groei. "We kijken naar crowdfunding voor de financiering van een eigen fabriek."

De producten van de Vegetarische Slager lijken zo goed op vlees dat veel vleeseters niet doorhebben dat ze vegetarisch aan het eten zijn. En dat is precies wat oprichter Jaap Korteweg wil bereiken: vleeseters aan de vleesvervangers krijgen, zonder dat ze daarbij hun geliefde vlees missen. “Er zijn veel mensen die best minder vlees zouden willen eten, maar dat heel moeilijk vinden. Die vinden leven zonder vlees een vreselijke gedachte”, vertelt hij. Dat doet Korteweg met onder andere bitterballen, gehaktballen, kip en tonijn. In blinde smaaktesten herkennen mensen ze niet als vegetarisch. De Volkskrant schrijft ‘griezelig goed nagemaakt’, The Independent ‘Is this the end of meat?’.

In twee jaar tijd groeide het aantal verkooppunten van De Vegetarische Slager naar zo’n vijfhonderd. De producten zijn nu onder andere te krijgen bij een aantal grote supermarkten en via franchisers in het buitenland. In Portugal en Finland is al een franchiser gestart, en er zijn vergevorderde gesprekken in Duitsland, Luxemburg, Canada en Noorwegen. 

Verder vertelt hij over concurrentie (‘juichen we toe’), getrouwd zijn met Marianne Thieme (‘als we aan de keukentafel zitten praten we liever over andere dingen dan werk’) en de kamervragen die werden gesteld over de naamgeving van zijn producten (“Ik zie dat als een compliment”).

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hieronder het hele interview van 7 Ditches TV.