In samenwerking met 7 Ditches TV
Functieomschrijvingen lijken vaak op elkaar, merkt Raaff op: “Jong en dynamisch bedrijf zoekt innovatieve teamplayers die het verschil willen maken”. Plak er een ander merk boven en je hebt voor iedere organisatie dezelfde vacature. Waar kom je als sollicitant écht terecht en hoe ziet het werk eruit? Het idee dat een cv ongeveer net zoveel waard is als wc-papier nam Harver letterlijk, toen het bedrijf tijdens een grote beurs in de Verenigde Staten alle wc-rollen verving met toiletpapier met daarop cv’s geprint.
Raaff werd jaren geleden benaderd door de directeur van een groot callcenter, die vanwege een enorm verloop onder het personeel ongeveer duizend mensen per jaar moest aannemen. Waar lag dat aan? Raaff begon zich in het onderwerp te verdiepen en ging praten met sollicitanten. Daaruit bleek dat het selectieproces verre van efficiënt was en een hoop frustraties opleverde. “En uiteindelijk worden mensen aangenomen die toch niet de juiste fit blijken te hebben.”
Meten
Met die kennis begon Raaff in 2011 met online platform Harver. De Sprout Challenger levert software waarmee de competenties en persoonlijkheid van sollicitanten wordt gemeten met een online programma. Een algoritme filtert daarna met behulp van machine learning en data-analyse de meest geschikte kandidaten uit de inzendingen. Die (grotendeels) objectieve data kan ook de invloed van vooroordelen bij recruiters verminderen, denkt Raaff, die niet per se een voorstander is van anoniem solliciteren.
Onder meer Booking.com, Netflix en Zappos gebruiken de dienst om te voorspellen. Harver wordt gefund door de Amerikaanse vc-investeerder Insight Venture Partners, die tot nu toe ruim 12 miljoen dollar overmaakte. Harver maakte ook de oversteek naar de Londen en New York.
Lees ook: Dit bedrijf wil sollicitatiebrieven overbodig maken