Winkelmand

No products in the cart.

Snel je opleidingsbudget opmaken? Dat is vaak geld weggooien

De mailbox van columnist Yolanda van Heese loopt over met aanbiedingen om het jaarlijkse opleidingsbudget op te maken. Hoewel ze een groot voorstander van opleidingen is, vindt ze dit een bedenkelijke insteek.

Snel je opleidingsbudget opmaken? Dat is vaak geld weggooien
Je leest nu: Snel je opleidingsbudget opmaken? Dat is vaak geld weggooien

‘Boek nu een cursus met korting en maak zo korte metten met het restant van je opleidingsbudget.’ ‘Ontvang dit jaar nog de factuur, zodat het opleidingsbudget niet verdwijnt, en begin pas volgend jaar’. Of: ‘Doe jezelf en je organisatie niet tekort. Maak nog dit jaar gebruik van het opleidingsbudget!’  De afgelopen weken kreeg ik veel van dergelijke mails. Ze maken mij nogal opstandig.

Want wie ‘even snel het budget opmaakt’  heeft een grote kans dat hij geld weggooit. Niet dat ik tegen opleidingen ben – integendeel! Maar ik zou willen dat je een opleiding, training of coachingstraject kiest op het moment dat je het nodig hebt, voor de vaardigheden die je nodig hebt. En dat je dan de vorm kiest die daar bij past. 

Grote behoefte aan trainingen

Ook vraag ik mij af hoe het kan dat de budgetten ‘over’ zijn. Aan gebrek aan belangstelling ligt het niet: medewerkers hebben wel degelijk behoefte aan training en ontwikkeling. Maar liefst 70% van de medewerkers vindt dat ze nog niet alle vaardigheden beheersen die ze nodig hebben, aldus het onderzoeks- en adviesbureau Gartner. In Nederland volgen 1 op de 5 volwassenen een opleiding of cursus. 

De effectiviteit van veel opleidingen en trainingen laat te wensen over, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey uit 2010: slechts 25% van de respondenten gelooft dat trainingen meetbaar de prestaties verbeteren.

We leren vaardigheden vaak op het verkeerde moment 

We leren het best wanneer we nieuwe kennis direct kunnen inzetten en gebruiken. Wanneer leren helpt beter te presteren in de dagelijkse praktijk zijn we gemotiveerd, geconcentreerd en onthouden we nieuwe stof beter. Door nieuwe kennis toe te passen benut je de kracht van zogenaamde ‘korte feedback loops’. 

Tussentijds feedback is nodig om mensen te motiveren het vol te houden en blijven proberen om hun (leer)doel te bereiken. Dus wil je het allerliefst iets on the spot, tijdens werk leren. Niet op het moment dat het past in het reguliere opleidingsschema van HR, of ‘omdat het budget moet worden opgemaakt’. 

We leren over onderwerpen die ons niet interesseren 

Je wilt vaardigheden opdoen die bij jou en je werk passen. Kennis vergaren over onderwerpen waarvoor je belangstelling hebt, waar je het nut van inziet omdat het helpt bij dat spannende project of een volgende carrièrestap. Wanneer de doelstellingen van een opleiding of cursus samenvallen met jouw behoeften ben je gemotiveerder en onthoud je de kennis beter. 

‘Use it or lose it’

Wanneer je nieuwe kennis niet gebruikt, dan is het lastig om te onthouden wat je hebt geleerd. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus ontdekte in het einde van de 19e eeuw de ‘vergeetcurve’: wanneer je nieuw geleerde informatie niet toepast, vergeet je zo’n 75 procent ervan binnen een week. 

Continu leren

Een training of opleiding helpt je om sprongen te maken. Maar meer nog dan een incidentele cursus vraagt continu leren om een leergierige houding. Stel vragen, maak vergissingen en zorg dat je jouw nieuwe kennis kunt inzetten én overdragen aan collega’s. Dat is dubbel winst: door het uit te leggen onthoud je het beter, en je collega leert het on the job, wanneer hij het nodig heeft.

Maak een gewoonte van vragen stellen

James Clear laat in zijn boek ‘Atomic habits’ zien hoe gewoontes voor zelfontwikkeling werken zoals samengestelde interest op een spaarrekening. Net zoals je banksaldo in de loop der jaren langzaam maar zeker oploopt door samengestelde rente (rente op rente) kunnen gewoontes je kennis en vaardigheden versterken. Het lijkt weinig verschil te maken: iedere dag minstens één artikel lezen over een onbekend onderwerp, of een vraag stellen aan een collega en het direct uit te proberen. Maar als je na een jaar terug kijkt, zul je onder de indruk zijn van het effect. 

Zet het eventuele restant opleidingsbudget van dit jaar in voor iets moois. Zorg dat je volgend jaar weer genoeg geld én tijd reserveert. En ga nu in gesprek over wat je wilt ontwikkelen en hoe.