Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zeven tips voor het boosten van je geluksgevoel

Je voelt je best gelukkig op je werk, maar soms heb je even een boost nodig. Met deze zeven wetenschappelijk onderbouwde gelukstips lukt je dat vast.

boost geluksgevoel
Getty Images
Je leest nu: Zeven tips voor het boosten van je geluksgevoel

We hebben in Nederland niet te klagen. We zijn niet het gelukkigste land van de wereld, maar scoren toch weer een mooie vijfde plek in de nieuwste editie van het World Happiness Report van de Verenigde Naties.

Niet dat we daar nu een competitie van moeten gaan maken. Wie keihard dat geluksgevoel gaat najagen, bereikt eerder het omgekeerde effect, waarschuwt Tracy Brower. Zij is als socioloog gespecialiseerd in geluk en schreef daar ook meerdere boeken over, onder meer ‘The Secret to Happiness at Work’.

Wanneer je focust op je eigen behoeftes en op wat je niet hebt, raak je nog dieper in de put. Verplaats liever je aandacht naar het creëren van omstandigheden die zullen bijdragen aan een beter gevoel.

Wat zijn volgens haar onderzoek de belangrijkste bronnen van geluk? Dit zijn: dankbaarheid, een nuttige bijdrage leveren, het onderhouden van zinvolle connecties met anderen, de mogelijkheid krijgen om jezelf uit te dagen, te leren en te groeien.

Waarom je tijd mag nemen voor die geluksboost

Dat klinkt als… werken. En het leuke is dat je via je werk heel wat kan ondernemen om dat geluksgevoel nog een beetje meer te laten groeien. Je manager zal dit prima vinden, want uit onderzoek blijkt dat gelukkige medewerkers 12 procent productiever zijn. Voornamelijk omdat je je tijd efficiënter gebruikt en je in een hoger tempo werkt zonder aan kwaliteit in te boeten.

Een geslaagde teambuilding met je collega’s blijft je langer bij dan de aankoop van een dure computertas

Ander onderzoek geeft aan dat gelukkige werknemers niet alleen productiever zijn, maar ook beter samenwerken, creatiever zijn, gemotiveerd zijn om te slagen, loyaler zijn en minder vaak ziek. Dus pak gerust even wat tijd voor jezelf met deze zeven, wetenschappelijk onderbouwde tips.

#1 Sta vroeger op

Wetenschappelijk onderzoek van vorig jaar onder bijna 84.000 volwassenen laat zien dat vroeger opstaan een positief effect heeft op je geluksgevoel. Of je op kantoor of thuis werkt, zet je wekker een uur vroeger, tenminste wanneer je daarmee ook nog voldoende slaap overhoudt natuurlijk. Dat ene uur extra voor je aan het werk gaat geeft je meer controle over je dagindeling en meer tijd om te doen wat je leuk vindt.

#2 Investeer in ervaringen

Het opdoen van ervaringen werkt ook heel goed voor je geluksgevoel. Geef daar je geld aan uit, in plaats van aan het kopen van dingen. Een geslaagde teambuilding met je collega’s blijft je langer bij dan de aankoop van een dure computertas.

Je brein heeft namelijk meer werk aan het creëren van herinneringen. Elke keer wanneer je aan die teambuilding terugdenkt, tovert het een glimlach op je gezicht. Zelfs al gebruik je die tas veel langer, je brein hecht met de tijd gewoon minder waarde aan goederen.

Met het creëren van ervaringen kan je ook heel creatief zijn: vier successen op je werk, verjaardagen van collega’s, geboortes, huwelijken, enzovoorts. Versier je bureau op speciale dagen, zoals Pasen, Valentijn, Koningsdag of kerst. Kijk samen naar belangrijke sportwedstrijden of organiseer een gamingcompetitie tussen de verschillende afdelingen.

#3 Eet gezonder

Wie veel groenten en fruit eet, wordt daar gelukkiger van, zo blijkt telkens opnieuw uit onderzoek. Wie van nul groenten en fruit gaat naar acht porties per dag, krijgt een geluksbooster die vergelijkbaar is met de overgang van werkeloosheid naar werk. Hou dus rekening met dat effect tijdens je bestelling van je businesslunch.

Lees ook: Waarom je nooit lang tevreden bent met werkprestaties

Nu hoef je niet meteen naar acht porties per dag te gaan. Ander onderzoek geeft aan dat je met het toevoegen van één extra portie je al gelukkiger zal gaan voelen. Opmerkelijk is dat het eten van groenten iets meer impact heeft dan het eten van fruit. Maar je moet het wel volhouden. De regelmaat is zelfs nog belangrijker dan het aantal.

#4 Ga wat vaker naar buiten

Lunchtijd is ook het moment om even te gaan wandelen of fietsen. Psycholoog dr. Kelly McGonical heeft onderzoek naar het effect daarvan verricht. Beweging in de buitenlucht heeft bijna hetzelfde effect op je brein en je humeur als meditatie. Je brein schiet zonder dat je het beseft in een andere modus, ze noemt dat ‘een staat van open bewustzijn’. Als meditatie niets voor jou is, heb je nu dus een alternatief.

Neem ook tussendoor nog regelmatig een micropauze. Stap bijvoorbeeld na het afwerken van een flinke klus even de frisse lucht in. Je reset je brein op die manier en dat helpt je om nieuwe inzichten te krijgen, problemen te analyseren en je stress te verminderen. Eenmaal terug aan je bureau ben je beter in staat om je te concentreren.

#5 Help anderen

Stort je op vrijwilligerswerk via je bedrijf. Bijdragen aan de noden van anderen geeft je geluksgevoel een enorme boost, weet Tracy Brower. Diverse studies geven bovendien aan dat vrijwilligerswerk een positieve impact op je carrière heeft. Je kan bouwen aan je vaardigheden, je kan ze veilig oefenen en je breidt je netwerk uit. Het staat bovendien goed op je cv en je maakt meer kans op loonsverhoging.

Het helpen van anderen heeft sowieso de meeste impact op je geluksgevoel. Je kan dit op een subtielere manier ook op je collega’s toepassen. Wees gewoon vriendelijk, geef complimenten, toon je dankbaarheid, glimlach wat vaker naar je collega’s en help ze uit de brand wanneer ze in tijdnood komen.

#6 Begin een opleiding

Leren helpt je ook op weg naar meer geluk, vooral als je dat doet met je eigen interesses of hobby’s in het achterhoofd. Leren geeft ook je zelfvertrouwen een boost, je verbreedt je kennis en je vaardigheden, en geeft je nieuwe inzichten en een bredere blik op de wereld. Bovendien is het goed voor je brein: nieuwsgierigheid helpt om de leerstof gemakkelijker verwerken en herinneren.

Zelfs een verplichte cursus of opleiding voor het werk kan je zo inrichten dat het je gelukkiger maakt. Zo kan je in een cursus over omgaan met gevaarlijke materialen ook op zoek gaan naar dingen die je meer interesseren dan bijvoorbeeld de opruimprocedures. Denk bijvoorbeeld na over hoe je kan communiceren over die gevaarlijke stoffen of hoe je incidenten in mooie grafieken kan vormgeven.

#7 Eindig met een positieve noot

Schrijf aan het einde van de werkdag de drie dingen op die goed zijn gegaan en geef ook mee waarom dat zo was. Hou dit drie weken lang vol en je geluksgevoel gaat er echt op vooruit. En dit gevoel blijft ook maar liefst zes maanden lang aanhouden.

Hoe meer je je brein oefent in dankbaar zijn, hoe meer het zich aanpast naar deze mindset. En dat maakt dat je geluksgevoel ook steeds vaker spontaan opduikt.

Lees ook: Je hoeft niet de hele tijd happy te zijn