Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederland scoort op Chinese megamarkt

China staat aan de vooravond van de ‘grootste consumptiegolf uit de moderne geschiedenis’. Natuurlijk profiteren ook Nederlanders daar van. MT presenteert u 7 veelbelovende voorbeelden.


Of wij (en de Amerikanen) het nu leuk vinden of niet, China wordt deze eeuw het belangrijkste economisch handelscentrum van de wereld. De economie kent al jarenlang duizeling­wekkende dubbele groeicijfers en de inzet van de overheid is nu om de binnenlandse consumptie mee te laten groeien. Daarmee kan ‘de grootste consumptiegolf in de moderne geschiedenis’, zoals het al is genoemd, op gang komen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Export naar China

Die toekomst is ook het Nederlandse ­bedrijfsleven niet ontgaan. De handel met China is de afgelopen 10 jaar sterk gegroeid. Was het land in 2000 nog slechts goed voor 0,4 procent van onze export, inmiddels gaat al 1,3 procent van de hier gemaakte spullen China-waarts. In 2010 ging voor ruim 5,4 miljard euro aan Nederlandse waar over de Chinese grens, 18 procent meer dan in 2009. Ondanks de snelle groei bekleedt China als exportbestemming nu nog maar de elfde plaats. Met andere woorden: er is nog een ­wereld te winnen. Onderstaande bedrijven hebben de enorme mogelijkheden alvast goed begrepen.

 > Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online