De Business Books Podcast is gratis te luisteren via Soundcloud, Spotify en iTunes. In de 11e aflevering hoor je over deze boeken:
1. Digitaal Minimalisme van Cal Newport
Technologie werd vroeger ontwikkeld om ons leven beter, slimmer en mooier te maken. Neem de GPS, die ons hielp sneller van A naar B te komen. Tegenwoordig worden er miljarden besteed door de grote technologiebedrijven met één simpel doel: jou zoveel mogelijk afleiden zodat je tijd spendeert aan hun producten. Georgetown-professor Cal Newport (eerder bekend van het boek Diep Werk) beschrijft hoe jij je kunt wapenen tegen de psychologische oorlogsvoering van de techgiganten.
Digitaal Minimalisme, Business Contact, €24,99.
2. Invloed van Robert Cialdini
Robert Cialdini schreef al in 1984 zijn meesterwerk Invloed waarin de zes kernprincipes staan beschreven hoe mensen kunnen worden beïnvloed tot het maken van een keuze: wederkerigheid, toewijding en consistentie, sociale bevestiging, sympathie, autoriteit en schaarste. Vele bedrijven waaronder Booking.com brengen zijn ideeën nog elke dag in de praktijk. Maar wat te doen als een bedrijf fictief schaarste creëert? Een verkoper je de ‘allerlaatste’ televisie wilt verkopen, maar die eigenlijk nog groots op voorraad is? Robert Cialdini geeft zelf antwoord op deze en andere vragen.
Invloed, Boom Amsterdam, € 27,50.
3. De eeuw van Xi van Stefan Blommaert
China is een van de machtigste landen ter wereld, maar wat weten we echt van het land dat al jaren wordt geregeerd door de almachtige partijvoorzitter Xi Jinping. De Vlaamse oud-Chinacorresondent Stefan Blommaert geeft in het boek De eeuw van Xi een inkijkje in het moderne China. Hij verklaart waarom het land in westerse ogen soms vreemde beslissingen maakt (waarom stamp je een spookstad uit de grond en waarom is er geen vierde verdieping in je hotel) en vertelt over gebruiken die je ook in het zakenleven van pas zullen komen.
De eeuw van Xi, Polis, € 22,50.
4. Maak je naam onvergetelijk van Floris Hülsmann
Een goede bedrijfsnaam is goud waard, maar hoe verzin je de volgende Starbucks, Nike of Coolblue? Naast dat een goed gespekte oorlogskas voor marketingbudget zal helpen, geeft oprichter van namenbureau Namarama Floris Hülsmann in Maak je naam onvergetelijk praktische tips voor het verzinnen van sterke bedrijfs- of productnamen. Want een naam die blijft hangen is niet té voor de hand liggend, maar ook niet te abstract. Met 24 bouwstenen van ‘kijk wat allitereert’ (MediaMarkt, PayPal) tot ‘zoek de vertaling van een bekend woord’ (Vitesse) helpt Hülsmann je in no-time een goede naam uit de grond te stampen.
Maak je naam onvergetelijk, Haystack, € 20,00.
Je leert in deze podcast in ieder geval
- Waarom je een maand radicaal moet digital detox’en.
- Hoe Robert Cialdini zelf beïnvloed werd om een tv te kopen.
- Waarom je moet oppassen als je het huis van een Chinees binnenstapt.
- Waar de naam Amazon.com vandaan komt.
Waarom de Business Books Podcast?
Mark Zuckerberg las een jaar lang twee boeken per week, maar voor de meesten van ons is een boek per maand is al een mooi streven. Welk boek moet je dan lezen? Thijs Peters en Remy Ludo Gieling bespreken de belangrijkste boeken op het gebied van ondernemen, management en leiderschap.
Voor wie is deze podcast?
Als lezen je lief is, maar je tijd kostbaar. In 30 minuten word je bijgepraat over de nieuwste boeken en luister je naar een interview met topauteurs waaronder Verne Harnish, Eric Ries, Ben Tiggelaar, Dan Ariely, Jos Burgers, Jim Stolze, Dan Shapiro en vele anderen.
Hoe kan ik een podcast luisteren?
De Business Books Podcast is gratis te luisteren via Soundcloud, Spotify en iTunes. Abonneer je kosteloos via deze kanalen zodat je geen aflevering mist.