Een fiets is een fiets, daar is niets ingewikkelds aan, toch? Podiumauteur Luc Timmers ontdekte dat je – zoals zoveel managers onbewust doen – het nog heel complex kunt maken voor de gemiddelde fietser.
Ik ben een van de, denk ik, zeer weinige Nederlanders die géén fiets heeft. Wel gehad, uiteraard, en heel veel gebruikt. Voor naar school, vakanties, sportief. Maar omdat werk al jaren vele tientallen kilometers ver weg is en openbaar vervoer geen alternatief, is de auto het altijd gebruikte vervoermiddel en is mijn laatste tweewieler zo’n vijftien jaar geleden met het grof vuil verdwenen. Edoch, met de tijd kruipt het bloed en vraagt de conditie om actie. Derhalve ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe fiets bij een gerenommeerde fietshandelaar. Een nogal stomme vraag gesteld: “heeft u een fiets voor mij?”
“Jazeker, ik heb precies de fiets die bij u past, namelijk de REACTO. Het is duidelijk dat de MERIDA-ingenieurs hun huiswerk goed gedaan hadden toen ze het meervoudig bekroonde model SCULTURA Evo als uitgangspunt namen en op basis daarvan een racefiets met een modern semi-aerodesign hadden ontwikkeld. Met een stijfheid van 125 N/mm rond het machtige BB30-bracket en een balhoofdstijfheid van 84 N/mm van de conisch gevormde balhoofdbuis (testwaarden uit “RoadBIKE“ 3/11), heeft de REACTO vanaf het begin bewezen dat zijn 'Structure-Element Carbon’-frame van High-Modulus (HM) carbonvezel boven elke twijfel verheven is.”
Interessant
“Ehhhh, jaja. Bolhoofdstijfheid?”, is mijn reactie. “Nee, niet bolhoofdstijfheid, balhoofdstijfheid! Van 84 N/mm van de conisch gevormde balhoofdbuis. Uiteraard! Met de 'Double Chamber’-technologie waarbij een geïntegreerde dwarsgeplaatste versterkingsrib in de onderbuis is aangebracht, wordt de torsiestijfheid van de carbonconstructie nogmaals verhoogd. Samen met de volledig uit carbon vervaardigde voorvork met ’taper’-vorkbuis is deze fiets afgesteld op pure voortstuwing en maximaal comfort.” “Klinkt goed, torsiestijfheid. Dat is de reden waarom ik weer ga fietsen. Denk ik.”
“Dat denken wij ook, want in zijn tweede jaar valt de REACTO naast een perfecte integratie met het elektronische Di2-schakelsysteem vooral op door een radicaal inzetstuk in de zadelpen dat de meestal als 'hard en onbuigzaam' gekarakteriseerde aero-racefietsen toch een modern comfort moet meegeven. 'S-Flex Comfort' luidt het toverwoord dat verborgen zit in de volledig vernieuwde zadelpen die overigens, net als zijn voorganger, volledig verstelbaar blijft en past in het aerodynamische uiterlijk van het frame. De gepatenteerde 'S-Flex’-zadelpen heeft een vensterconstructie waarin zich aan de achterzijde een elastomeer bevindt die samen met de geïntegreerde carbon bladveer comfortwaarden bereikt die tot voor kort alleen haalbaar waren met de allerbeste slanke 27,2 mm zadelpennen."
Een fiets?
“Ik heb een vriend die last had van elastomeer, hij woog daardoor wel honderdtwintig kilo. Die is ook gaan fietsen”, zeg ik. “Waarschijnlijk ook op een REACTO. Want de REACTO heeft een eigen gewicht van slechts 210 gram en geen beperkingen voor het gewicht van de rijder! Daarbij functioneert de nieuwe 'S-Flex’-zadelpen in tegenstelling tot het 2011-model onafhankelijk van de zadelhoogte en biedt derhalve in elke positie optimale comforteigenschappen waardoor de REACTO nu al tot de meest complete aero-racer kan worden betiteld die in 2012 aan de start zal staan.”
“Nou, mooi, hmmm. En u weet zeker dat we het hier over een fiets hebben? Ik geef toe, mijn vorige fiets-aankoop is enige tijd geleden, maar toen vroeg men aan mij of ik een fiets met drie of tien versnellingen wilde. Meer niet. Hoe ziet deze REACTO fiets er uit?”
“Dit is ‘m, de REACTO 909-COM-E." Verdomt als het niet waar is, maar die REACTO zag er, ondanks alle onbegrijpelijke termen en onbekende onderdelen, uit als een echte fiets. Zoals ik mij herinnerde dat een fiets er uit zag. De vloed aan vaktermen had mij kopschuw gemaakt. Ik aarzelde of ik überhaupt nog wel in staat was om te fietsen. Laat staan op een échte elektronische di2-schakelsysteem bb30-bracket balhoofdstijfheid 84 n/mm conisch gevormde balhoofdbuis s-flex comfort vensterconstructie structure-element geïntegreerde carbon bladveer met taper-vorkbuis complete aero-racer REACTO 909-COM-E.
Jargon
Waarom dan al die moeilijke taal? Om indruk te maken? Te bewijzen dat de fietsenmaker zijn vak verstond? Om de hoge prijs te verklaren? En ik besefte eens te meer dat ikzelf ook regelmatig vaktaal gebruik als ik met klanten of vrienden of familie praat. Mij niet realiserend dat ik daardoor de ander afschrik, dom laat voelen, onzeker maak. Helaas is jargonnen net zo makkelijk als fietsen.
Eerdere bijdragen:
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'