Zelfs een non is aantrekkelijk in een Fiat 500
Leuk, zo’n Fiat 500. Maar is het geen klein, onpraktisch, roestend, traag en onveilig humpty-dumpty autootje?
“Dit archetype is wel verantwoordelijk voor de Italiaanse massamotorisatie. En de Fiat 500 werd door de kijkers van Top Gear bovendien verkozen tot meest sexy auto ooit. In Top Gear-taal: zelfs een non is aantrekkelijk in een Fiat 500. En hij lijkt klein, maar van binnen is hij verrassend ruim. Tot voor kort konden mijn drie kinderen op de achterbank en er is bagageruimte onder de voorklep. Buiten het pekelseizoen gebruik ik hem regel¬matig, ook voor woon-werkverkeer.”
En natuurlijk van een oud vrouwtje gekocht en altijd binnen gestaan?
“Inderdaad. In 1986 ben ik hem als student gaan halen in Italië. Daar stond hij al jaren stil bij de eerste eigenaar. Toch heb ik daar al het plaatwerk laten doen. Het Fiat-metaal uit die tijd roest al in de folder, wil het venijnige gezegde. Destijds betaalde ik er 500 gulden voor. De eerste jaren gebruikte ik hem dagelijks. Ideaal voor in Amsterdam, waar Parkeerbeheer hem niet erg klemwaardig vond. Nu is het een perfecte hobbyauto. Mijn vrouw heeft de liefde – en beetje gekte – volledig geaccepteerd. Maar in de huwelijkse voorwaarden staat hij op mijn naam.”
Erg gebruiksvriendelijk lijkt hij niet.
“Het heeft iets van onthaasten. In het kielzog van een vrachtwagen haal je een top van 95 km/u, in circa 1 minuut. Dat geeft rust. En bij het stoplicht ben je best snel weg, de eerste 10 meter…”
Rijdt Fiat 500 uit 1972, zakelijk: Citroen C5 Tourer
Dagelijks bestaan Manager Communicatie en PR RAI Vereniging
Aantal km’s ca. 30.000 (Citroën), 2.000 (Fiat 500)