Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips om meer gedaan te krijgen

Je neemt jezelf van alles voor als de dag begint. Toch heb je aan het einde van dag weer het gevoel dat er niets uit je handen is gekomen. Dat ga je voortaan anders doen. 7 tips om effectiever te werken.

1. Begin de dag niet met social media 

Alles begint met rust en concentratie. Om ervoor te zorgen dat je die weer terug krijgt, moet je ‘s ochtends een goede start maken. Zodra je computers opstart wil je natuurlijk je Facebook-berichten, Twitter-tweets bekijken, wacht daar mee. Bewaar ‘het checken’  voor de lunch, want zodra je ermee begint met zit je zo de hele dag naar het scherm te staren.

2. Focus op eerst op twee taken

Schrijf de taken die je moet doen op een lijstje. Welke twee zijn het belangrijkst vandaag en hebben de grootste impact op je bedrijfsproces. Zet die bovenaan en richt je op het realiseren ervan. Je zult dus aan het einde van de dag altijd dingen overhouden die nog gedaan moeten worden, maar dat wat je gedaan hebt, heeft je bedrijf verder geholpen.

3.  Beslis direct

Of het nu gaat om het lezen en antwoorden van je e-mail of die vergadering die je zou inplannen, doe het direct, twijfel niet. Er zijn vaak veel redenen om het even uit te stellen. Zodra je daaraan toegeeft, komen taken onderop de stapel te liggen. Maak er dus een gewoonte van om direct dingen te besluiten. Het is ‘ja’ of ‘nee’ en dus niet ‘misschien’ .

4. Handel een ding tegelijk af

Multitasken is echt een sprookje. Er lopen vast en zeker supertalenten rond die dit kunnen, maar voor de meeste mensen geldt dat zij hun concentratie verliezen als ze zich op meerdere taken tegelijk moeten richten. Je neemt even een telefoontje op terwijl je een rapport aan het bestuderen bent en tien minuten later sta je bij een collega in het kantoor om hem te helpen met een computerprobleem. Op de weg ernaar toe werd je ook nog even aangeschoten door iemand met de vraag of je die ene klant niet even te woord wilt staan. Het rapport ben je inmiddels alweer vergeten. Voorkom dit scenario. Schrijf op een briefje de acties op die je moet nemen en reageer niet direct op ieder verzoek.

5. Bereid vergaderingen voor

Je stap een vergadering in met een heerlijke kop koffie, een werknemer steekt van wal. Er wordt gelachen, de koekjes gaan rond. Ken je dit? Het theemutsengehalte in je bedrijf is dan zeer hoog. Je zult echt effectiever een vergaderingen in moeten. Dat houdt in dat als jij de leiding hebt, je met een agenda en actielijst, de vergadering opent. Tijdens de vergadering zul je iedere afdwaling van de agenda moeten bijsturen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Delegeer taken

Je hebt een nieuwe chef aangesteld, maar vervolgens ga je nog wel mee zitten kijken met iedere actie die hij neemt. Het is een fout die veel ondernemers maken. Bouw vaste momenten in de week of de dag in waarin je even een terugkoppeling vraagt van iemand over hoe het gaat. Je zult zien dat het beter werkt. Naarmate je de werknemer groeit in zijn rol zal je hem ook meer taken kunnen delegeren en je handen dus vrijspelen voor je eigen taken.

7. Neem pauzes

Hard werken is belangrijk, regelmatig een pauze nemen, net zo goed. Als je twee uur naar een complexe Excellsheet hebt zitten staren dan is het tijd om even pauze te nemen. Veel mensen hebben moeite om juist als ze geconcetreerd bezig zijn om even te stoppen. Dat is wel belangrijk. Loop ene rondje buiten of maak een praatje bij de koffieautomaat, je zult zien de sommen zijn na zo’n korte pauze veel sneller opgelost.