De afkorting uit ‘Geluk is D.O.M.‘ staat voor (Doelen, Oplaadpunten en Mensen). Doelen geven je iets om naar uit te kijken en iets om te doen. Veel mensen leven volgens Van Hees op de automatische piloot en staan te weinig stil bij wat ze gelukkig maakt. Of laten zich vooral leiden door de mening van de buitenwereld.
“Voor geluk is het belangrijk dat je echt doet wat bij jou past en niet wat je ouders of je vrienden misschien goed of interessant zouden vinden. Je moet dus Doelen kiezen die ertoe bijdragen dat je lekker bezig kunt zijn met dingen die passen bij je interesses, kwaliteiten en omstandigheden. Confucius heeft ooit geschreven: ‘Zoek werk dat je leuk vindt en je hoeft geen dag meer te werken.’
Ontstressen
Oplaadpunten zorgen voor ontstressen, dat je positieve gevoelens ervaart en dat je je je batterij oplaadt, lichamelijk en geestelijk. Vergelijk het met je mobiele telefoon, die moet je ook regelmatig opladen. Vaak plannen we onze oplaadpunten pas in als al het andere ‘werk’ gedaan is, merkt Van Hees op. “In de praktijk betekent dit vaak dat zo’n oplaadpunt, bijvoorbeeld het lezen van een boek of een avondje sporten, in het water valt omdat mensen ‘er niet aan toe komen’.”
Tenslotte de ‘M’ van mensen: die vormen volgens Van Hees uiteindelijk de belangrijkste bouwsteen voor een gelukkiger leven. “De allergelukkigste mensen onderscheiden zich vooral doordat zij sterke, sociale contacten hebben.”
Sta daarom open voor nieuwe contacten, zegt Van Hees. “Want iedere diepe vriendschap is ooit begonnen met een eerste ‘hallo’. Denk maar eens aan je beste vriend of vriendin, die relatie is ooit ergens begonnen. En als een van jullie niet was begonnen met praten tegen de ander, dan was het nu niet je beste vriend of vriendin geweest.”
Deze 10 tips heeft Van Hees voor ondernemers:
1. Agenda
Als ondernemer heb je vaak te maken met deadlines en stress. Het is daarom heel belangrijk om jezelf goed bewust te zijn van je oplaadpunten. Besteed er echt tijd aan, of dat nu sporten, yoga, meditatie, lezen of borrelen met een vriend(in) is. Kies meerdere oplaadpunten en zet ze elke week in je agenda. Hiermee giet je ze direct in beton.
2. Tel je zegeningen
Bedenk dat de ideale onderneming niet bestaat, maar kijk vooral naar wat jouw werk leuk maakt. Dat kan liggen in de inhoud van het werk, het contact met je medewerkers of juist met leveranciers of klanten, de vrijheid die het je geeft, of de mogelijkheid om je te ontwikkelen. Want autonomie – zelf kunnen bepalen wat je doet – is een belangrijke geluksbron. Tel je zegeningen.
3. Positieve actielijst
Als je actielijstjes maakt, zorg dan dat er ook altijd iets leuks/positiefs op staat, iets dat jou weer even een geluksimpuls geeft.
4. One Minute Mail
Begin iedere dag met een One Minute Mail. Dat is een berichtje dat je naar iemand in je omgeving stuurt, puur om even te laten blijken dat je aan diegene moest denken en dat je blij bent dat hij/zij in je leven is. Maar dan zonder dat er een werkgerelateerde vraag in het bericht staat. Gewoon even verbinding maken.
5. Maatstaf
Kijk niet te veel wat anderen (lijken te) hebben. Wees je eigen maatstaf.
6. Praten
Praat open met je collega’s en klanten over wat geluk voor jou en hen betekent.
7. Dankbaar
Schrijf wekelijks drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Als je dit zes weken lang volhoudt, gaat de dankbaarheid en positiviteit meer in je systeem zitten.
8. Tevreden?
Pas op voor perfectionisme. Het lijkt een mooie eigenschap, maar het hangt samen met een minder gelukkig leven. Vraag je bij een belangrijk doel vooraf af met welke uitkomst je tevreden zult zijn. Zo gauw je een oplossing vindt die aan jouw uitgangspunt voldoet, kies die en sta er verder niet meer bij stil.
9. Leren kennen
Denk niet bij een bijeenkomst of borrel ‘Ik ken hier niemand’, maar: ‘Hier zijn heel veel nieuwe vrienden die ik nog moet leren kennen.’
10. Sterke eigenschappen
Bedenk manieren om jouw sterke eigenschappen op andere manieren in te zetten. Binnen je werk of privé.
Geluk is D.O.M. (10 euro) verscheen deze week bij uitgeverij Boekerij. Onder andere te koop bij Managementboek.nl
Foto: Dashmote