Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Starbucks op de rand van de afgrond balanceerde, maar sterker uit de vorige crisis kwam (podcast)

Starbucks is vandaag niet meer weg te denken uit het internationale straatbeeld, maar in de kredietcrisis van 2008 ging het niet goed met het koffiemerk en retailgigant. Ondernemer Howard Schultz keerde het tij. Hoe hij dat deed wordt besproken in de Business Books Podcast. 

Luister de MT/Sprout Business Books Podcast via SpotifyApple Podcasts of Soundcloud. De 25ste aflevering bespreekt de belangrijkste lessen uit:

  • Denk als een rebel over het belang van diversiteit van Matthew Syed
  • Onward van Starbucks-founder Howard Schultz
  • Niet te breken van oud-commando Sander Aarts
  • Een interview met Erin Meyer over het boek dat ze schreef met Netflix-ceo Reed Hastings ‘No Rules Rules’

Onward

In Onward beschrijft de ondernemer hoe hij Starbucks uit het slop trok nadat hij zijn toenmalige CEO al binnen drie jaar de laan uit stuurde. De wereld stond aan de rand van een financiële afgrond en de krankzinnige groeispurt die het bedrijf had doorgemaakt zorgde ervoor dat de organisatie steeds verder af stond van de oorspronkelijke missie. Niet voor niets sloot Schultz in het oog van de storm alle Amerikaanse vestigingen één dag om alle barista’s opnieuw te trainen in het zetten van de perfecte kop koffie en liet hij duizenden mensen naar New Orleans vliegen voor een leiderschaps-summit om de hernieuwde waardes van het bedrijf te verankeren (en te helpen na de verwoesting van orkaan Katrina). Nieuw is het epistel van Howard Schultz niet, maar wel relevant voor veel retail-ondernemers die nu ook de harde klappen van de coronacrisis voelen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto: Omar Lopez via Unsplash.