Authenticiteit is in het bedrijfsleven het meest gegooglede zoekwoord. Maar hoe weet je als manager dat een sollicitant authentieke eigenschappen heeft? Simpel. Door hem of haar een goede vragenlijst voor te leggen.
Nou, zo simpel is dat dus niet, zegt trainer/coach Daniëlle Schiphorst, managing partner bij psychologisch adviesbureau Humanage. Samen met personeelsbemiddelaar Vitae ontwikkelde zij een test om authenticiteit meetbaar te maken.
Ik wil ook graag weten of ik authentiek ben. En dus word ik opgesloten in een kleine ruimte en krijg ik talloze vragen voorgeschoteld. Of ik bij mijn beslissingen dicht bij mezelf blijf of meningen van anderen laat meewegen? Ben ik me bewust van mijn doelen? Het zweet breekt me uit als Daniëlle de deur opent. "Lukt het?" Eh, ja hoor… Al heb ik links en rechts wel ‘sociaal wenselijk geantwoord'. Terwijl Daniëlle nog zo had aangegeven dat ze die antwoorden er zó uitpikt.
Uit het rapport blijkt dat ik vrij hoog scoor op ‘zelfreflecterend vermogen' en ‘eigenaarschap'. "Dit duidt op behoefte om zaken op je eigen manier te doen en hier ook de ruimte voor te ervaren. Je hebt goede eigenschappen voor een ondernemer." Qua ‘autonomie' en ‘ego' scoor ik minder. Ik mag wel werken aan mijn zelfvertrouwen. Tja, ik ben nu eenmaal iemand die vaak anderen om bevestiging vraagt. "Maar dat is helemaal niet verkeerd, dan ben je dus in staat jezelf te verbinden met anderen en dat is een kwaliteit. Als je uiteindelijke beslissing maar is gebaseerd op wat jij belangrijk vindt."
Daniëlle weet, zo blijkt uit het coachingsgesprek dat ze met me voert, de vinger op de gevoelige plek te leggen én mij ondubbelzinnig te wijzen op mijn talenten. Als ik bij mijn auto aankom voel ik mezelf minstens tien centimeter groter en giert de adrenaline door mijn lijf. Wat een uitje van een uurtje al niet met een mens kan doen.
organisatie: humanage.nl
duur 1 uur
kosten € 450 (inclusief coachingsgesprek)
Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.