Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zweedse Memoto filmt je hele leven

Een Zweedse startup ontwikkelt een camera die iedere minuut van je leven vastlegt. Het is een hit op Kickstarter.com.

“Ik sta er ook een beetje van te kijken hoe snel het gaat”, zegt Martin Källström (38). Zijn bedrijfje Memoto is nog geen twee weken terug gelanceerd op Kickstarter.com en heeft nu al het zesvoudige binnengehaald van wat de startup beoogde. Zijn doel was 50.000 euro op te halen. De teller staat nu op: 391.834 dollar. “We hebben een product waar iedereen snel enthousiast van wordt.”

Vorig jaar kwam hij op het idee om een camera te ontwikkelen die je makkelijk aan je kleding vastmaakt en die vervolgens willekeurig de momenten uit je leven vastlegt. “Het ontstond uit een persoonlijke behoefte en ben toen gaan kijken of het technisch mogelijk was. Toen ik zag hoe verfijnd SD-kaartjes in videocamera’s zijn, dacht ik dan moet het vast mogelijk zijn.” Het kastje waarin de lens, een gps-ontvangen er een snelheidsmeter inzitten, is piepklein: 36x36x9mm.

Inspelen op lifelogging-fenomeen

Hij heeft op de techniek geen patent. “De hardware is te kopiëren. We willen ons onderscheiden door de software.” Want naast het kastje wil de ondernemer apps voor de iPhone en Android lanceren. Die apps fungeren als een foto edit-tool, waarmee je alle snapshots terug kunt vinden, op basis van locatiegegevens en bepaalde categorieën.

De ondernemer speelt in op een fenomeen dat lifelogging heet. “Ik kan hier geen credit voor nemen, want er wordt in de academische wereld al twintig jaar onderzoek naar gedaan.” Källström hoopt met zijn apparaatje in te spelen op een trend binnen social media. Eerst schreef iedereen lange blogs, vervolgens zie je de opkomst van het microbloggen, zoals met Facebook en Twitter, en sinds kort worden sites als Instagram en Pinterest steeds belangrijker. “We zien onze tool als een soort eindpunt in die trend, waarin mensen voornamelijk nog foto’s delen.”

Källström heeft zijn sporen als ondernemer in Zweden al verdiend. De in Linköping – het Delft van Zweden, Saab bouwt er zijn vliegtuigen – opgeleide techneut is vooral bekend geworden om zijn zoekmachine Twingle. Hij heeft het product verder ontwikkeld met een aantal andere bekende Zweden: Oskar Kalmaru, oprichter van Bubblare.se, een soort YouTube en Sebastian Björkelid, oprichter van fotodienst Dayviews.

Om het prototype te ontwikkelen en het bedrijf verder op te starten heeft de ondernemer Passion Capital uit Londen aangetrokken. Dit venture fonds heeft bijvoorbeeld ook geïnvesteerd in Tripbirds. Källström heeft 500.000 euro seed-kapitaal binnengehaald. “Daarmee heb ik een heel mooi team kunnen samenstellen.”

Kickstarter als marketingtool

Waarom ook de hand bij Kickstarter ophouden? Dat is volgens de ondernemer vooral vanwege marketing. “Het is erg goede reclame voor ons product en we gebruiken de feedback om wijzigingen aan te brengen in ons product. ” Met alle ‘extra cash’ voegt hij nu features toe aan het product. Zo is er een functionaliteit aan toegevoegd waarmee je zelf de frequentie van de foto’s kunt bepalen. “Eigenlijk iets heel vanzelfsprekends. Misschien wil je op vakantie het aantal foto’s opschroeven.”

Waar de ondernemer natuurlijk op mikt is integratie met Facebook en Instagram. “Ik kan niets zeggen over potentiële partners waar we mee praten.” Volgens de ondernemer is er interesse vanuit meerdere partijnen. “Een niet-Zweedse band waar wij al heel lang fan van zijn heeft ons benaderd om samen te werken.” De ondernemer zet nu qua marketing hier op in. Hij wil partnerships gaan sluiten met bijvoorbeeld die grote band en andere festivals om zo het product op de radar te krijgen van consumenten. De camera nodigt namelijk uit voor nieuwe experimenten met social media. Zo kun je op een event een sponsor zoeken en camera’s opspelden bij het publiek en een event vanuit honderden verschillende invalshoeken filmen. “We zijn nu de eerste, dus als het viral gaat dan kunnen we enorme naamsbekendheid generen.”

Geld verdienen via partnerships en software

Hoe het verdienmodel in elkaar steekt? Gebruikers kopen de camera en kunnen vervolgens een jaar lang gratis van de er aan gekoppelde cloudopslagdienst gebruikmaken. Vervolgens moeten ze na het eerste jaar gaan betalen voor de dienst. “Naarmate andere fabrikanten het apparaatje ook zullen verkopen, verwachten we in de toekomst het meeste te verdien met onze softwaredienst en partnership.”

De ondernemer verkoopt nu nog uitsluitend via een website, maar als het product aanslaat dan wil hij retailers de distributie gaan regelen. De camera is niet goedkoop: omgerekend vanuit dollars is die 215 euro. De mensen die Memoto bestellen via Kickstarter krijgen een korting van 30 procent. De camera wordt gemaakt bij een partij in Taiwan en de eerste 1000 worden in februari verscheept. Dan doe ze het steeds iedere maand een batch van 1000. “Eerst maar eens kijken of het echt gaat lopen.”

Bekijk de video: