“Of het systeem makkelijk te foppen is? Nee. Zo eenvoudig gaat dat niet”, legt directeur Frank Oddens geduldig uit. “Niet alle matching criteria staan verborgen in de vacature. Die zijn alleen bekend bij de recruiter.” Een kandidaat kan bijvoorbeeld, conform de advertentie, aangeven vloeiend Engels te spreken, maar niet weten dat hij wordt verondersteld een aanvullende talencursus te hebben gevolgd.
De applicatie kan veel meer dan alleen selecteren. Het gehele wervingsproces wordt er door aangestuurd. Van het verzenden van uitnodigingen tot het online plaatsen van de vacature. “Elke volgende stap wordt automatisch aangemaakt.” Eigenlijk worden alleen nog de gesprekken met de werkgever handmatig ingepland. “Het automatiseren hiervan gaat me net te ver. Daar hebben we vanaf gezien.”
Hoewel PeopleXS officieel pas sinds 1 januari 2005 bestaat, verkoopt het bedrijf zijn diensten al langer. Tijdens zijn mba-opleiding studeerde Oddens tijdelijk in Azië. In een collegezaal besloot hij samen met medestudent Eelco Scheltinga voor zichzelf te beginnen. Scheltinga’s broer Leo, een softwareontwikkelaar, had in 1999 al een prototype van de e-recruitmentapplicatie ontwikkeld. Dat werd de voor het product. Het drietal had geen haast. Ze namen alle tijd om het geheel smoel te geven. Oddens, die zich vooral bezig houdt met sales, en zijn collega’s kozen bewust voor een lang traject. De relatief lange opstartfase spaarde hen veel geld uit. “We hebben geen schulden bij de bank en konden alles tegen lage kosten opzetten. We huurden niemand in.”
Vanaf 2003 begonnen ze voorzichtig klanten te werven. Vorig jaar merkte Oddens dat hun project toekomst had. Grote partijen als Cap Gemini, Cargill en Q8 hapten toe. Pas toen besloot Oddens, na lang wikken en wegen, zich fulltime bezig te houden met PeopleXS. Daarvoor werkte hij nog gewoon 40 uur per week in loondienst. “Ik werd rond de kerst door vier verschillende headhunters gebeld. Toen wist ik dat me nergens druk over hoefde te maken. Als het mis zou gaan, was er altijd nog een weg terug.”
Oddens staat volledig achter zijn beslissing. Met een verwachte omzet van 1 miljoen euro ziet hij de toekomst rooskleurig tegemoet. PeopleXS wordt nu gebruikt in Nederland, België, Zweden en Noorwegen. In 2006 wil hij in meer Europese landen opereren. “De Nordic (Scandinavië, red.) is een goed gebied voor ons. Veel klanten van ons hebben daar vestigingen zitten.” Ondanks zijn zakelijke succes houdt Oddens vast aan zijn filosofie: “ook wat teruggeven als het goed gaat”. Zo doceert hij in zijn vrije tijd de module Systems Analysis and Design aan studenten van de Webster University, waar hij zijn mba haalde. Dit filantropische gedachtegoed hield hij over aan zijn werk als missionaris voor de Kerk van Jezus Christus van de Heilige Laatste Dagen. Van 1987 tot 1989 was hij gestationeerd in Engeland. “Als je een ander oprecht helpt, krijg je er ook wat voor terug.”
Scan
Frank Oddens (36)
Bedrijf: PeopleXS
Opleiding: Bedrijfskunde (heao)/mba (Webster University)
Ambitie: Europa veroveren