Zes jaar geleden nam Van Eijkelenborg de zaak in babyproducten van haar ouders over. En met succes. Het voormalige handelsbedrijf in wattenstokjes en rammelaars is een internationaal opererende onderneming geworden met vertegenwoordigers in Scandinavië en België en distributeurs in een groot aantal andere Europese landen. Bekende klanten zijn DA, Etos, Prenatal, Kruidvat, en V&D. De productie vindt voornamelijk plaats in landen als Thailand, China en Taiwan.
Productinnovatie is cruciaal bij Difrax. Dat begint bij het vier keer per jaar luisteren naar het consumentenpanel. Daar komen vaak ideeën vandaan over hoe producten verbeterd kunnen worden. En het levert inspiratie voor helemaal nieuwe producten. Zo is het ook gegaan bij de vlindervormige spenen die vorig jaar werden geïntroduceerd. “Daarnaast is er een artsenpanel dat twee keer per jaar wordt geraadpleegd. Dit om de productveiligheid in de gaten te houden. Iets moet er mooi uit zien maar een product moet in ieder geval veilig zijn. Ook daar komen vernieuwende productideeën vandaan. Binnenkort komt bijvoorbeeld de oefenbeker op de markt, een beker waar de neus helemaal in kan zodat een kind niet steeds zijn hoofd achterover hoeft te gooien om te drinken, zoals bij de traditionele plastic bekers met deksel met drinktuit. “De logopediste uit ons artsenpanel gaf aan dat dit slecht is voor de ontwikkeling van sommige kinderen.”
Waar andere makers van babyproducten zich richten op het verkopen een of een paar losse producten aan retailers, biedt Difrax een speciaal ingerichte schap aan. Retailers hebben er geen omkijken naar. Difrax houdt in de gaten welke producten wanneer bijgevuld moeten worden. Hoewel de omzet van Difrax in zes jaar is verdubbeld is het een feit dat in Nederland en de omringende landen steeds minder kinderen geboren. Van een kwart miljoen baby’s in de jaren zestig naar tweehonderdduizend zuigelingen nu, en het CBS verwacht dat deze daling de komende jaren zal doorzetten. Is er de komende jaren nog wel genoeg ruimte om te groeien voor Difrax? Ja zeker, denkt van Eijkelenborg, overigens zelf kinderloos. “We moeten het gewoon beter doen dan onze concurrenten. In ons geval is dat een goed en origineel product bieden voor een middenklasprijs. Door heel duidelijk in te zetten op productinnovatie naar de wensen van de klant en de ontwikkeling van hele concepten, kunnen wij ons blijven onderscheiden en marktaandeel winnen.”
Maar groei is geen doel op zich. “Ik hoef niet de grootste te worden, hoewel omvang zeker belangrijk is. “We kunnen alleen zoveel aandacht besteden aan praten met klanten en productinnovatie als er een bepaald volume wordt gehaald.”
De naam Difrax doet niet onmiddellijk aan babyproducten denken. Dat is niet vreemd want het is een samentrekking van de namen van haar ouders Dimphna en Frank. De x staat voor degene die het over zou gaan nemen. Een echt familiebedrijf dus. De ouders vervullen nu geen leidende rol meer in het bedrijf. Haar moeder is nog wel een dag in de week actief bij de klantenservice. Ze is verantwoordelijk voor het ‘knuffelalarm’, een dienst voor zoekgeraakte knuffels. Is een kind zijn oude lievelingsknuffel kwijt geraakt, dan probeert de klantenservice een zelfde op te sporen. “En in negen van de tien gevallen lukt dat ook nog.”
Scan
Vivienne van Eijkelenborg (37)
Bedrijf: Difrax
Opleiding: Bedrijfskunde
Ambitie: een Europees verkoopnetwerk
Goed in: luisteren naar de klant