Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoek naar onafhankelijke kritische denkers

Innovatie is hip and happening. Maar wanneer is een innovatietraject succesvol? Podiumauteur Victor Mion pleit voor onafhankelijke kritische denkers binnen het bedrijfsleven.

De laatste tijd wordt er veel gesproken over innovatie in het bedrijfsleven. Dat komt onder andere door onze transitie-economie, maar simpelweg ook doordat wij langzamerhand richting 2013 gaan. Thema’s die aan bod komen zijn het doorontwikkelingen van het personeel en meer inkomsten genereren met behoud van het aantal bestaande werknemers of zelfs minder. Daarnaast werken wij in Nederland steeds vaker mobiel, dus op afstand van het bedrijf en elkaar. Ook dat betekent anders werken en anders leidinggeven. Tegelijkertijd willen managers hun mensen meer aandacht geven en het contact goed houden, zeker wanneer er sprake is van onzekerheid over de toekomst en keiharde inzet.

Innovatie is geen doel maar middel

Het startpunt is dat innovatie geen doel op zich is, maar een middel. Dat klinkt als een open deur, maar in het kader van de zojuist geschetste contouren staren teveel bedrijven zich blind op haute nouveauté en slaan daarmee de plak mis. Innovatie gaat over slimme ideeën om door te pakken en te bestaan. Het woord ‘selectiemechanisme’ komt direct in mij op. Met innovatie worden wegen verkort, processen versneld en verbeterd. De link naar onze opleidingsinstituten moet zeker gemaakt worden. Studenten zijn immers de werknemers van de komende jaren.

Eigen ideeën soms loslaten

Het frappante is dat wij innovatie vaak zien als eigen ideeën die het verschil maken. Maar in het aankomende jaar zullen wij steeds vaker zien dat wij specialisten moeten aansporen om te innoveren. Dat betekent dat zij hun eigen ideeën soms los moeten laten. De kracht van de specialist is tegelijkertijd ook de zwakte. Doordat specialisten in hun eigen maat werken en ergens in uitblinken, kunnen zij de algemene weg naar bedrijfsinnovatie blokkeren. Vaak werken zij al jarenlang volgens dezelfde patronen. Dit geldt niet alleen voor de generatie die voor grote vergrijzing zorgt, maar net zo goed voor de jongere werknemers. Niets in het werkleven is terug te brengen tot wat voor generalisatie dan ook, waaronder leeftijd.

Niet verslaafd aan de werkgever

Stimuleer alle bedrijfsleden om kritisch en op afstand naar hun werkzaamheden te kijken. Kneed de bedrijfsmentaliteit gebaseerd op betrokkenheid en onafhankelijkheid. Ik kom veel betrokken en loyale mensen tegen, maar ook mensen die hun eigen positie proberen te handhaven en zichzelf alleen maar onmisbaar voor een bedrijf proberen op te stellen. De bedrijfsmentaliteit moet kritische geesten met grote betrokkenheid stimuleren, mensen met minder angsten die uitgaan van hun eigen kunnen en niet bang zijn om een bedrijf te verlaten.

Kritische geesten nemen niet de kleur aan van de afdeling waar zij in terecht komen. Een voorbeeld is een manager die voor een jaar wordt aangenomen voor verandermanagement, en binnen een jaar zichzelf overbodig moet maken door de afdeling naar een volgend niveau te tillen. Dit zijn de mensen die niet verslaafd zijn aan hun werkgever. Zij laten zich niet meesleuren door de groep en passen hun eigen mening niet steeds aan als een kameleon. Zij gaan de discussie aan met eigenwijze maar constructieve passie.

De onafhankelijke kritische denker

Binnen één minuut heb je al door of je te maken hebt met een onafhankelijke kritische denker die zich betrokken zal voelen bij het innovatietraject. Wanneer je zo’n persoon observeert of voor het eerst aanspreekt, zul je zien dat hij in de eerste contactmomenten bepaalt of hij zich aan de ander gaan spiegelen en zo ja, in welke mate. Ze kiezen of ze wel of niet meegaan in de spanning. Wie blijft er bij de koffiepraat hangen en wie gedraagt zich lichtelijk excentriek?

In de aankomende tijd zullen wij steeds meer zelfstandigen tegenkomen. Tegelijkertijd zijn mensen sociale dieren en hebben medewerkers behoefte om in gezonde maten te toetsen en te spiegelen. Daarom zullen bedrijven blijven bestaan. De motivatie ‘ik vind mijn werk zo leuk vanwege mijn collega’s’ gaat niet meer op. Individuele drijfveren en mening staan centraal. Alleen al daarom gaan wij innoveren. Het is een mooie tijd, niets anders dan dat.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Victor Mion, trainer bij One Minute Coach en auteur van 'One Minute Coaching, Impact in 60 Seconden'.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.