Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wereldideeën

Wat nou geen ideeën? Kijk eens naar waar ondernemers over de grens mee bezig zijn. Maandelijks vijf keer inspiratie voor business, gratis en voor niks.

1. Creëer een hype
Neem het watertje Cape Grim. Geoogst in de hoogvlakte van Tasmanië en alleen verkrijgbaar op business class-vluchten van Quantas en in een aantal exclusieve sportscholen. De zwarte markt smult van het Australische flessenwater. New Yorkse delicatessenwinkels verkopen het à 12 dollar per fles. De reden? De plas waar het water vandaan gepompt wordt, zou de minst vervuilde plek op aarde zijn. Alleen het beste telt voor gezondheidsminnende puriteinen. Het water wordt op grote schaal ontvreemd uit Quantas-vliegtuigen. Binnenkort ook verkrijgbaar in Japanse hotels en restaurants.

2. Laat de klant scannen
Een paar jaar geleden experimenteerde een aantal supermarkten met de klantenscan. Consumenten haalden zelf de boodschappen door de scanner, steekproefsgewijs werden klanten die de verantwoordelijkheid niet aankonden eruit gepikt. Het experiment stierf een zachte dood. En dat terwijl scannen tot meer omzet leidt. De Amerikaanse retailer The Container Store laat klanten hun inkopen scannen. De bezorging volgt nog dezelfde dag. Geen diefstal, klanten hoeven niet zelf met spullen te slepen én ze kopen meer – gemiddeld tien keer meer – dan klanten die met een winkelwagen het schap afstruinen.

3. Upgrade je merk
Fabrikanten van onderdelen zijn anoniem. De klant ziet niets van de vindingen en elektronica die in een Sony-televisie verwerkt zijn. HannStar – maker van lcd-schermen – doet het anders. Bestuursvoorzitter Yu-Chi Chiao trof een niche zonder zijn grootste afnemers voor het hoofd te stoten. Het bedrijf verkoopt onder het label Hannspree televisies in 160 extravagante vormen. Van een basketball tot een schaap. Exclusieve boetieks smullen ervan.

4. Word geen naloper 
Alle grote luchtvaartmaatschappijen volgen de prijsstunters. Voor een dubbeltje naar Nice, wie wil dat nou niet? Lufthansa distantieert zich van volggedrag en duikt in het gat dat de concurrentie laat liggen, de zakenreiziger. Het vliegbedrijf doet met zijn privé-vluchten duizend Europese vliegvelden aan. De reiziger bepaalt zelf de vluchttijden. Limousineservice bij aankomst is bij de prijs inbegrepen. Niet iedereen zit om de laagste prijs verlegen.

5. Duik in de vergrijzing
Nederland wordt grijzer, gezonder en veeleisender. Toch is het aantal diensten dat zich op de gefortuneerde babyboomers richt op één hand te tellen. Neem fitness voor 50-plus vrouwen. Met dat iets lossere vel wil je niet in een sportclub vol bodybuilders en strakke meiden zitten. Het is de specialiteit van de Amerikaanse franchiseketen Curves (www.curves.com). Waar blijft Nederland?