- Massaal inkopen
Chinese consumenten zijn massaal aan de tuangou: ze verenigen zich in chatboxen op internet en dwingen korting af door met een groep voor hetzelfde product te gaan winkelen. Gewoon met z’n dertigen de winkel instappen en allemaal een wasmachine kopen. Ideetje voor uw ondernemersnetwerk? - De maakbare mens
Japanners zijn doorgaans bijzonder nijver en plichtsgetrouw, daar valt weinig aan te verbeteren. Het Japanse bedrijf NTT robotiseert de mens dus maar. Door elektronische impulsen achter het oor zijn bewegingen te sturen. Nu nog in de conceptfase, maar over een paar jaar zijn arbo-dienst en arbeidstijdenwet overbodig. - Pop-up stores
Hoe lok je de hippe incrowd naar redelijk uitgekauwde winkelconcepten? De pop-up store is een kassucces voor bedrijven als Swatch, Levi’s en Reebok. Open een winkel met speciale edities van bekende producten. Zodra de massa de winkel vindt, sluit je de deuren en verkas je naar een ander deel van de stad. Dat houdt de consument scherp. - Lekker plastic
Plastic is een onmisbaar bouwmateriaal, maar wel een tikkeltje saai. Wat ontbreekt is geur. Rotuba maakt welriekend plastic dat in iedere kleur en vorm leverbaar is. Je hoeft geen neus voor zaken te hebben om die miljoenen toepassingen te ruiken. - Breien
Hobbyrommel, tubetjes lijm, bakjes kralen en wat klosjes wol. Voor de hardcore entrepreneur wellicht wat soft. Alhoewel, 30 miljard dollar omzet laat niemand liggen. Want dat is wat ambachtswinkeltjes in de VS per jaar omzetten. De oorzaken: vergrijzing, deeltijd werken, metroseksuele mannen én vrouwen die zich noodgedwongen weer aan zorgtaken moeten kwijten. Wordt daar iemand wakker?