Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Web 2.0-startup bouwt virtuele wijnkelder

Wat Iens.nl voor restaurants is, wil Vinoo.nl voor wijn zijn. Het web 2.0-bedrijf rond online beoordelingen van wijnen start deze week. "Wij gaan de macht van de professionele wijnrecensent breken."

Volgende week lanceren de jonge ondernemers Aldo Wink en Reinier Ladan hun online wijncommunity Vinoo.nl, geheel in de stijl van Web 2.0-sites. Gebruikers kunnen er recensies en beoordelingen achterlaten over wijnen.

 

Geen wijn

Vinoo gaat zelf geen wijn verkopen, omdat de site onafhankelijk wil blijven. Wel  is op de pagina per wijn te lezen waar hij te koop is (retail en horeca). Retailers kunnen hun hele assortiment op de site invoeren. Nu al staan er een paar duizend wijnen in de database. “Er zijn in Nederland zo’n 700 tot 800 partijen die zich bezig houden met de verkoop van wijn”, zegt oprichter Aldo Wink.

 

De behoefte aan een onafhankelijk online overzicht op wijngebied is groot, denkt hij. Ook willen steeds meer fanatieke wijnliefhebbers hun hobby ook op internet uitdragen. “Er zijn 30 duizend soorten wijn te koop in Nederland. Heel veel mensen weten niet welke ze in de supermarkt of slijterij moeten kopen.”

  

Virtuele wijnkelder

De site geeft gebruikers hun eigen profielpagina’s, virtuele wijnkelder en wensenlijstjes. In ranglijsten is te zien wat de populairste wijnen zijn in verschillende soorten. Vinoo werkt samen met een aantal ‘launching partners’: wijnbeurs.nl, villavino.nl, buyyourwine.nl, delicasa.nl, beleefwijn.nu, delafranconi.nl, olioliva.nl. Ook is Vinoo in gesprek met slijterijketen Gall & Gall over een mogelijke samenwerking. “We krijgen veel positieve reacties uit de branche.”

 

Last.fm

Vinoo.nl is deels gebaseerd op een aantal succesvolle internationale wijnsites en deels op populaire Web 2.0-sites waarop mensen massaal hun smaak op allerlei gebieden kunnen delen. Wink: “Wij worden de Last.fm voor wijnen.” Op Last.fm, dat eerder dit jaar voor 280 miljoen dollar door het Amerikaanse CBS werd opgekocht, vormen mensen een nauwkeurig profiel van hun muzieksmaak doordat elk liedje dat ze draaien de database ingaat. De site geeft op basis van wat anderen draaien nauwkeurige suggesties over welke muziek een gebruiker statistisich gezien nog meer leuk zou moeten vinden. Wink wil dat Vinoo ook zulke suggesties kan gaan geven voor wijnen. “Daarvoor moet natuurlijk eerst de groep gebruikers en het aantal wijnrecensies groot genoeg zijn.”

 

In het buitenland bestaan al vrij succesvolle onlnie wijncommunities, zoals Vinorati.com, snooth.com en corkd.com. In Europa zijn er echter nog weinig vergelijkbare sites.

 

Niet te moeilijk

Papieren gidsen met beoordelingen van supermarktwijnen zijn al populair, weet Wink, maar die moeten altijd een flinke selectie maken. “In de praktijk verandert het assortiment steeds sneller en komen er steeds meer wijnen bij.” De macht van de professionele wijnrecensent kan door zijn site kleiner worden, hoopt Wink. Hij vindt niet dat Vinoo-gebruikers allerlei ingewikkelde wijntermen hoeven te gebruiken in hun beoordelingen. “Het hoeft niet moeilijk te zijn. Je hoeft geen termen als bouquet te gebruiken Je moet vooral bedenken of je een wijn zo lekker vindt dat je hem vaker wilt kopen. Bovendien: de ultieme waarheid op dit gebied bestaat niet. Het is een kwestie van smaak.”

 

 

auteur: Tonie van Ringelestijn