Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van zolderkamer tot snelgroeiende onderneming

Waarbenjij.nu begon op een zolderkamer, nu heeft de reisweblogdienst honderdduizend leden die precies 1 miljoen berichten schreven. Succes in een niche. Waarom lukte het?

Met honderdduizend leden en meer dan 1 miljoen berichten op de site, bereikte de reisweblogdienst Waarbenjij.nu deze week een mijlpaal. De site, meer dan vier jaar geleden opgezet door twee studenten, wordt steeds meer een online netwerk van reisliefhebbers. Wat begon als een simpele manier om een online reisdagboek bij te houden, is uitgegroeid tot een bedrijf met vijf medewerkers en drie inkomstenbronnen: advertenties, gedrukte boeken van reisverslagen en premiumdiensten, zoals extra ruimte voor foto’s en filmpjes.

 

Advertenties leveren de site opmerkelijk genoeg niet eens het meeste op, vertelt mede-oprichter Robbert Gangadin. “Mensen zijn bij ons best bereid te betalen voor wat extra’s. Ook het bestellen van boekversies van hun reisverslagen is populair. Advertenties komen pas op de derde plaats.”

 

De site komt volgende maand met een nieuw onderdeel gericht op het delen van reiservaringen en tips. Op basis daarvan kunnen bezoekers hun volgende trip plannen. Aan de interactieve reisgids kan iedereen bijdragen, al zit daar wel een redacteur tussen. “Omdat de reisgids gaat over het plannen van nieuwe reizen zijn de advertenties op deze pagina’s interessanter voor adverteerders.” Gangadin zet in op een koppeling met reisportals voor aanbiedingen.

 

Geen poespas

Gratis weblogdiensten zijn er genoeg, maar het succes van Waarbenjij kwam volgens Gangadin door de eenvoud. “Geen poespas. We willen niet zomaar alles wat nieuw en hip is toevoegen. Andere weblogdiensten geven gebruikers allerlei ingewikkelde opties om zelf hun tekst op te maken of de vormgeving aan te passen, maar dat doen wij juist niet. Bij elke nieuwe functie vragen we ons steeds af of het wel echt nodig is.”

 

Waarbenjij.nu startte precies op tijd, denkt Gangarin. “Er was een grote groep mensen die geen ervaring had met webloggen en die wilde voor vertrek op vakantie gewoon zo snel mogelijk aan de slag.” Bovendien is Waarbenjij.nu aantrekkelijker dan een gewone weblog, denkt Gangadin. “Wij geven het heel erg een reiskarakter mee.”

 

Zolderkamer

Het idee voor de website ontstond toen Jasper Gremmen een eigen websysteem bouwde zodat zijn vriendin gemakkelijk reisverslagen zou kunnen publiceren tijdens een stage in India. Gremmen en Gangadin studeerden destijds Industrieel Ontwerpen in Delft. De webtool van Gremmen werd vervolgens omgebouwd en verbeterd. Waarbenjij.nu startte vanuit een zolderkamer.

 

Het afgelopen jaar ging intern het roer om, vertelt Gangadin. “We zijn niet langer een kleine dienst, die in de luwte kan werken. We zijn een echt bedrijf en moesten steeds meer naar buiten treden. We zitten nu in een zolderkantoor in een oud koetshuis in de binnenstad van Delft. En we willen verder groeien.”

 

Soldaten

Eerder dit jaar kreeg de site ineens landelijke media-aandacht. Nederlandse soldaten schreven vanuit Afghanistan onvriendelijk over de lokale bevolking op hun weblogs bij Waarbenjij.nu.  Defensie greep in. “Natuurlijk is het goed voor de naamsbekendheid, maar wij stonden zeker niet te juichen. We hebben ons bewust op de vlakte gehouden.” Gangadin reist zelf weinig meer. “Daar heb ik nu geen tijd meer voor.”

 

auteur: Tonie van Ringelestijn