-
Accepteer de chaos. Globalizering en technologie hebben een eind gemaakt aan economische stabiliteit. Perioden van groei en perioden van verlies wisselen elkaar in hoog tempo af. Wilt u innovatief zijn, houdt er dan rekening mee dat niets vanzelfsprekend is.
-
Peil de behoeften van uw klanten opnieuw. De crisis zorgt er niet alleen voor dat consumenten minder uitgeven dan voorheen. Ook zijn de behoeften van consumenten aan het veranderen. Mogelijk doet de crisis uw klanten besluiten dat uw producten niet goed aansluiten op hun behoeftes. Daar komt u achter door vooral veel in contact te treden met hen. Praat met ze, en probeer er achter te komen wat hun nieuwe behoeftes zijn.
-
Realiseer je dat een goed product altijd verkoopt. U heeft het de afgelopen tijd al meerdere keren gehoord: veel succesbedrijven zijn gestart tijdens een economische dip. Volgens marketing research bedrijf Nielsen is de bereidheid van consumenten om innovatieve producten te kopen, zowel in goede als slechte economische tijden, opmerkelijk constant gebleven in de afgelopen dertig jaar. “Ook als het even slecht gaat”, zegt Scott Anthony, baas van innovatie consultantbureau Innosight, “zijn mensen nog steeds bereid te betalen voor producten die hen helpen problemen op te lossen.”
-
Verken nieuwe markten. Snijden in de kosten van uw onderneming is erg belangrijk, maar brengt u uiteindelijk geen succes. Door met verschillende variabelen te schuiven zoals beschikbaarheid, prijs, locatie, kunt u uw markt veranderen, vergroten of een totaal nieuwe markt aanboren.
-
Schaarsheid noopt tot innovatie. Balen natuurlijk dat u niet langer automatisch goed verkoopt. Anderzijds, wanneer de handel als vanzelf gaat, is er weinig motivatie om innovatief te zijn. Nu is het moment om te experimenteren en uw businessplan nog eens goed tegen het licht te houden. Immers, wat heeft u te verliezen?
-
Doorbreek de status quo. Veel ideeën klinken fantastisch, maar worden toch niet uitgevoerd, omdat ze op het eerste gezicht niet veel opleveren. Dat is vaak ook om economische redenen jammer. Zo had Microsoft alle kennis en middelen in huis om search advertising door te ontwikkelen. Omdat het idee in de eerste maanden niet genoeg opleverde, trok de softwaregigant de stekker uit het experiment. Google verdient inmiddels miljarden met exact dezelfde techniek.
- Bedien uw meest gehate klanten. Geef het maar toe, u heeft een hoop klanten die vervelend zijn of niet genoeg opleveren. U voldoet nu eenmaal niet helemaal aan hun eisen. Maar gelukkig kunt u uw business zo aanpassen dat u ook van hen trouwe, winstgevende klanten maakt. Met een beetje geluk heeft u er zo een bedrijf bij.
Bij al deze tips, afkomstig van het Amerikaanse Entrepreneur.com, geldt dat snelheid geboden is. Wie pas na afloop van de crisis weer durft te innoveren, mist de boot. En dat zou toch zonde zijn.